Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SKÅNE

Konsumenter får dålig hjälp

Publicerat tisdag 23 mars 2010 kl 10.54
Foto: Christine Olsson/Scanpix

Åtta skånska kommuner erbjuder sina invånare för lite eller ingen konsumentvägledning. Det visar en ny rapport.

Sverige är det 81 kommuner som saknar eller har en dålig konsumentvägledning visar en undersökning från Konsumentvägledarnas förening och verksamheten Sveriges Konsumenter.

I Skåne är åtta kommuner utpekade. Ystad, Hörby, Örkelljunga, Sjöbo och Skurup saknar konsumentvägledning helt, medan Vellinge, Bromölla och Burlöv har en bristfällig service enligt rapporten.

Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening tycker att de kommuner som inte har någon eller för lite konsumentvägledning sviker konsumenterna.

Örkelljunga kommun drog in sin konsumentvägledning 2009 i samband med den ekonomiska krisen.

– Vi var inte beredda att plocka lärare eller vårdpersonal och då tittade vi på det som är frivilligt för kommunerna, vilket konsumentvägledning är, säger Carina Zachau, kommunstyrelsens ordförande i Örkelljunga kommun.

Konsumenter som behöver hjälp i Örkelljunga hänvisas till biblioteket där de själva får läsa och skaffa information som de behöver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".