Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brorabatt ska locka danskar

Publicerat onsdag 6 februari 2002 kl 11.01
Öresundsbrokonsortiet har inlett ett samarbete med butiker i Öresundsregionen. Konsortiet betalar delar av butikernas annonser för att få fler att köra över bron.
- Jag tror inte de svenska annonsörerna riktigt har insett hur man ska få danskarna till Sverige. Allting som har med integration att göra är ju av intresse för oss, säger Anna Holm som är kommunikationschef på Öresundsbrokonsortiet. Genom att betala delar av butikernas kostnader för att annonsera i danska dagstidningar hoppas Öresundsbrokonsortiet att integrationen ska öka och att fler danskar skall ta bilen över bron och handla i Sverige och att det ska bidra till integrationen. - Självklart så vill vi ju att danskarna ska åka över bron o få upp ögonen för vad som finns i Skåne och Sverige. Vi har lån på bron som vi måste återbetala och därför måste vi få intäkter, säger Anna Holm. En av dem handlare som nappat på Öresundsbrokonsortiets erbjudande är Lars Göransson, som är VD för lågprisvaruhuset Price Off. Han har i sina annonser lockat med att den som besöker hans butik får ett hundra kronor tillbaka på brobiljetten och danskarna formligen stormade in. För Lars Göransson var det ett medvetet drag att marknadsföra sitt lågprisvaruhus på andra sidan sundet. - Man har sedan gammalt olika former av regleringar som gör att lågprishandeln i Danmark aldrig har fått chans att blomma upp. Det här är ett gyllene tillfälle för handlarna och jag är förvånad att inte fler ytnyttjar det här tillfället att utöka sin kundmarknad så väsentligt som man gör om man marknadsför sig i Köpenhamn, säger Lars Göransson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.