Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresundsregionen

Facket tror på DSB Firsts sparplan

Publicerat måndag 11 april 2011 kl 16.13
Klubbordförande för SEKO-klubben: ”Det är danska politiker jag oroar mig för”.
(1:51 min)
Jonas Pincini är klubbordförande i SEKO-klubben på Öresundstågen. Foto: Anna Bubenko/SR.

Samtidigt som den danske transportministern Hans Christian Schmidt hållit krismöte om situationen i DSB First i dag pågår förhandlingar på företaget om det sparpaket som ledningen presenterade i förra veckan.

Trots att DSB First har en skuld på 400 miljoner kronor till sitt moderbolag är Jonas Pincini, klubbordförande för SEKO-klubben på Öresundståg inte orolig för att hans medlemmar inte ska kunna få ut sina löner.

– Det finns gott om likvida medel i företaget. Det är det minsta som oroar mig nu. Det som oroar mig mest är vad de danska politikerna beslutar i morgon. Den delen kan inte vi påverka, säger Jonas Pincini.

I morgon ska det danska folketingets trafikutskott diskutera DSB First. Idag har facken på bolaget fått en ekonomisk genomgång: där finns en skuld på 400 miljoner kronor till moderbolaget DSB First i Danmark:

– De har visat oss stora organisationsförändringar och menar på att skulderna är byggda på lån, avräkningar, likvida medel som de har i kassorna. Rent siffermässigt ser det ju ut som att vi har en gigantisk skuld till DSB. Jag har för mig att det är runt 400 miljoner. Men mycket av det är "pappersskulder", säger Jonas Pincini.

Skulden är nästan lika stor som omsättningen i bolaget. År 2009 låg omsättningen på 485 miljoner kronor. Förlusten det året var 21 miljoner. Trots skulderna och förlusterna är målet med den sparplan som presenterades i förra veckan att gå med vinst i år. Men ekonomin i bolaget bekymrar den svenska Transportstyrelsen som nu har begärt en redovisning. Följden kan bli att DSB First förlorar sitt tillstånd.

– Skulle det vara väldigt besvärligt blir det ju fråga om att dra tillbaka tillståndet för DSB First. Men det är helt spekulativt, det beror ju vad vi kan dra för slutsatser av det underlag vi får in, säger Heléne Jarefors, enhetschef på Transportstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".