Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresund

Ingen konkurs i DSB First

Uppdaterat torsdag 14 april 2011 kl 09.20
Publicerat torsdag 14 april 2011 kl 05.41
Transportstyrelsen: ”Det behövs ett nytt tillstånd”.
(1:26 min)
1 av 2
Nytt tillstånd behövs för att tågen ska rulla vidare. Foto: Karl-Johan Löfgren/SR.
Mats Persson (FP)
2 av 2
Mats Persson (FP)

Det är inte aktuellt med konkurs i DSB First – och Öresundstågen ska fortsätta rulla över sundet. Det beskedet gav DSB:s styrelseordförande Mogens Granborg på dagens presskonferens om krisen i tågbolaget DSB First.

Mogens Guldborg sa också att att bolaget ska diskutera trafiken på den svenska sidan med de sydsvenska trafikbolagen. Att driva verksamheten med så stor förlust som nu går inte, och man måste hitta en mer hållbar modell för trafiken både i Sydsverige och på Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingør.

För att täcka tidigare förluster går DSB dessutom in med över 700 miljoner danska kronor.

Den senaste tiden har Skånetrafiken upprepat att Öresundstågen kommer att fortsätta gå även om det blir konkurs, eftersom en konkursförvaltare då tar över.

– Vi har i vårt avtal med DSB First en klausul som fastställer att en konkursförvaltare kan ta över driften och driva trafiken, säger Mats Persson (FP), ordförande för kollektivtrafiknämnden i Skåne.

För att köra tåg i Sverige krävs tillstånd. Det har DSB First, men om det blir konkurs drar Transportstyrelsen in det omedelbart. Tillståndet kan inte användas även om en konkursförvaltare träder in.

– En konkursförvaltare kan inte driva ett järnvägsföretag vidare med tillstånd. Då måste man ha ett nytt, säger Folke Bark, handläggare på Transportstyrelsen.

Skånetrafikens avtal med DSB First innehåller en bankgaranti på omkring 160 miljoner som Skånetrafiken kan få ut vid en konkurs. Pengarna kan användas till löner för lokförare och tågvärdar. Tågen ägs redan av Skånetrafiken.

Men fortfarande krävs tillstånd för att köra tågen på banorna. Antingen måste då Skånetrafiken anlita något annat företag som har det eller söka ett eget själv. Det tar tid.

– Om man börjar som ny sökande då tar det tre-fyra månader från det att ansökan kommer in tills att ett tillstånd är klart, säger Folke Bark på Transportstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".