Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Färdtjänsten i Lund får kritik

Publicerat tisdag 26 april 2011 kl 16.20

Färdtjänsten i Lund fungerar dåligt, det menar DHR, förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, tidigare de handikappades riksförbund. Främst är det problem med att färdtjänsten ofta är försenad men även chaufförernas bemötande kritiseras.

Agneta Holmqvist är beroende av färdtjänst och har drabbats av många och långa förseningar, senast nu i påskhelgen. Hon hade tidigare i veckan beställt en bil till lördag klockan tolv men när klockan slog tolv var där ingen bil för att hämta henne. Efter ett flertal samtal kom bilen, då var klockan kvart i ett.

– Då sa chauffören att de sagt att de glömt mig. Så det blev 45 minuters väntan på påskafton när jag skulle på lunch. Det var inte så roligt, säger Agneta Holmqvist.

Ronnie Kalén som är kollektivtrafikchef i Lunds kommun är medveten om problemen och säger att de jobbar kontinuerligt med att förbättra färdtjänsten.

– Vi har inte varit nöjda med hur det fungerat. Vi har en ständig dialog med taxibolaget för att få den förbättring som vi vill ha.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".