Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Ny kampanj ska ge ökat cykelvett

Publicerat onsdag 4 maj 2011 kl 14.22
Projektledare: ”70- taletes samhällsinformation har inspirerat”
(1:27 min)
Fredrika Swedenborg, projektledare på Malmö stad. Foto: Edina Hrustic/SR

I Malmö kan man snart se nya affischer och skyltar längs vissa cykelstråk i staden. Malmö stad drar igång en ny kampanj som är till för att ge snabblektioner i cykelvett.

– Cyklister är slarviga på att göra framförallt höger- och vänstersvängar, och det gör mig som cyklist jätteförvirrad, säger Karin Braarup som tycker att kampanjen behövs.

Varje dag görs 120 000 cykelresor i Malmö, och förra året blev antalet cyklister sex procent fler. Ökningen är en av anledningarna till att nya cykelskyltar kommer att sättas upp längs exempelvis Kaptensgatan, och de är till för att Malmö ska bli en vänligare cykelstad.

– Skyltarna som vi tagit fram har inspirerats av dels sjuttiotalets samhällsinformation, men även japansk hövlighetskultur. Det är illustrationer, det vill säga piktogram, som man kan stå inför som cyklist, säger Fredrika Swedenborg, projektledare för kampanjen.

Det kan exempelvis handla om hur du ska göra tecken när du gör vänster- eller högersvängar, och att ögonkontakt är väldigt viktigt.

– Vi hoppas att folk ska tycka att de är roliga, tankeväckande och att folk ska vara positiva, säger Fredrika Swedenborg.

Men Erik Westman som brukar ta cykeln till och från jobbet är lite skeptisk.

– Det känns lite överdrivet, men det är väl en fin tanke bakom det hela. Jag gillar idén med tecken, men man kanske skulle behöva hålla ett par kurser för att komplettera, säger Erik Westman.

Cykelkampanjen har tagits fram i projektet Öresund som cykelregion, med stöd av EU och Interreg. Det är ett samarbete som Malmö stad har med Region Skåne, Trafikverket, Kristianstads kommun, Lunds kommun, Helsingborg stad och Köpenhamn. Kampanjen kommer därför även att sändas i Kristianstad, Lund, Helsingborg och Köpenhamn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".