Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lobbying mot sänkta broavgifter

Publicerat torsdag 28 februari 2002 kl 14.00
Medan regeringarna i Sverige och Danmark funderar på att sänka priserna på Öresundsbron, så satsas det miljoner i Helsingborg för att påverka politikerna att göra tvärtom.
Kampanjen ”Via Helsingborg” och dess ordförande P O Jansson är helt inriktade på att stoppa prissänkningen på bron. - Jag tycker att det är ett väldigt enkelt budskap, följ det mellanstatliga avtal som finns, säger P O Jansson Bakom kampanjen står de två största färjerederierna, tillsammans med Helsingborgs och Helsingörs kommuner som nu satsar miljoner på marknadsföring och lobbyverksamhet i riksdagen. PO Jansson är dessutom hamndirektör i Helsingborg. - Vi tycker inte att det är särskilt smakfullt att man för ett antal år sedan skapade förutsättning för att bygga bron genom avtal och sedan börjar man från regeringen att tala om prissänkningar för att öka integrationen mindre än ett år efter att bron blev färdig, säger P O Jansson. Han tror att det finns en stor risk att detta utarmar färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör. Hittills har Helsingborgsöverfartens tre färjerederier tappat ungefär 30 procent av de lastbilar, personbilar och gående personer som innan bron tog sig över med färjorna. Nu finns det risk att färjorna tappar ännu mer. - Absolut, så fort man sänker priserna så innebär det att vi får ett svagare underlag för färjetrafiken här och rederierna inte kan hålla emot hur mycket som helst, säger P O Jansson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.