Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skånemejerier följer varumärkestrenden

Publicerat fredag 3 september 2004 kl 14.30

Ett av Sveriges största mejeriföretag Skånemejerier har ändrat inställning och kan nu tänka sig att tillverka produkter till livsmedelskedjornas egna varumärken.

Livsmedelskedjorna Ica, Coop och Axfoods egna varumärken blir allt vanligare och mejeriföretagen har hittills varit tveksamma till att producera produkter till dessa varumärken.

Livsmedelskedjornas egna varumärken även kallat EMV har blivit ett vanligare inslag i butikerna. Vanligtvis handlar det om yoghurt, creme fraiche och ost och dessa EMV-produkter står för cirka 12 procent av försäljningen i butikerna.

Tidigare har Skånemejerier valt att inte tillverka EMV-produkter förutom till viktväktarna där Skånemejerier ändå står som avsändare. EMV- produktionen är en för stor marknad för oss att stå utanför, säger informationsdirektör Lotta Törner. Hon håller dock med om att detta kan slå mot mjölkbönderna med lägre pris på råvaran när konkurrensen ökar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".