Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sydkrafts kundtjänst i Malmö hotad

Publicerat torsdag 9 september 2004 kl 09.10

Sydkrafts kundtjänst i Malmö där 80 personer arbetar, kan vara hotad när Sydkraft vill effektivisera sin organisation. I fredags informerades personalen och förhandlingarna med fackförbundet har redan inletts.

– Förslaget berör samtliga orter men det finns inget beslutat om Malmö eller någon av de andra orterna. Vår avsikt är inte att lägga ner verksamheter eller att göra oss av med massa personal, säger Annette Brodin-Rampe, Affärsområdeschef på Sydkraft Marknad.

Dubbla funktioner tas bort
Det är med anledning av Sydkrafts uppköp av Graninge som man nu vill effektivisera organisationen. Idag finns kontor förutom i Malmö, även i Sundsvall, Örebro, Norrköping, Kalmar och Sollefteå.

Vill samla kompetensen
Förslaget som Sydkraft lagt fram till facket handlar om att samla specifik kompetens på särskilda orter, och behöver inte innebära att något kontor försvinner eller att det blir färre tjänster totalt, säger Annette Brodin-Rampe.

Unik kundtjänst i Malmö
På kundtjänst i Malmö finns en grupp anställda som talar flera olika språk för att kunna ge bra service åt invandrare, och enligt Annette Brodin Rampe bör den här gruppen finnas kvar efter att effektiviseringen genomförts.

– Det är väl sannolikt eftersom vi inte har någon liknande verksamhet någon annanstans i landet, säger Annette Brodin-Rampe.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".