Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Eniro ber om ursäkt för telefonsamtal

Publicerat torsdag 7 oktober 2004 kl 16.30

Telias katalogföretag Eniro pressar barn på uppgifter när de ska komplettera telefonkatalogen. En pojke i Lund tvingades i telefon bland annat uppge vem som bodde i bostaden till en säljare. Nu ber Eniro om ursäkt.

– Vi ska ta kontakt med de båda telemarketingföretag som ringer upp för vår räkning. Ingen ska behöva känna sig kränkta vid samtal med oss, säger Pernilla Melander som är presschef på Eniro.     

Just nu hämtar Eniro in uppgifter till nästa års telefonkatalog från flera miljoner svenskar. Dom flesta har fått hem en blankett där önskade uppgifter fylls i. Men vissa ringer man hem till.

– Vi ringer till 20 procent av våra abonnenter, till dem som står på två ställen i katalogen. Det gäller om en person står för abonnemanget och en annan person även står med, som dessutom står under sitt eget namn på annan plats i katalogen, säger hon  

Pojken i det aktuella fallet var ensam hemma när Eniro ringde. När den som ringde blev otrevlig kände sig pojken tvingad att lämna vissa uppgifter, fast han inte förstod varför han skulle göra det.

Enligt Pernilla Melander finns redan regler som säger att uppgifterna måste komma från en vuxen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".