Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Färdtjänstavtal oroar taxichaufförer

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 04.27
"Jag förlorar 40 minuter"
(1:48 min)
1 av 2
Kommunen har fått bättre service. Foto: Anna Bubenko/SR
De nya färdtjänstavtalen pressar marknaden. Foto: Anna Bubenko/SR
2 av 2
De nya färdtjänstavtalen pressar marknaden. Foto: Anna Bubenko/SR

Sedan den 1 mars gäller nya avtal för färdtjänsten i Malmö stad. Det har blivit billigare för kommunen, men taxichaufförer som tidigare kört färdtjänst oroar sig för minskade inkomster.

Vid Betaniaplan i centrala Malmö står Jakob parkerad i en bil för Taxi Kurir och väntar på körningar. Han märkte direkt förändringen när de nya avtalen trädde i kraft. Idag tar han hellre en stoppkund på stan än en färdtjänstkörning.

- Det blir ändå alltid mer än vad färdtjänsten betalar. Med färdtjänsten ska man hjälpa dem att sätta sig i bilen. Det gör jag gärna, men man förlorar tid. Jag förlorar lätt 40 minuter på en sådan körning. Så kanske man får en hundring för det. Det är inte lönt, säger Jakob.

De nya avtalen för färdtjänst i Malmö har skärpt konkurrensen i taxibranschen. Tidigare betalade kommunen omkring 13 kronor kilometern till Taxi Skåne och Taxi Kurir. Nu har även Taxi 97 fått avtal och kostnaden har gått ner till 8,50 kronor när Taxi 97 kör och 9 kronor när Taxi Skåne eller Taxi Kurir kör.

Lågprisbolaget Taxi 97 har fått hälften av uppdragen. Fastän de andra två bolagen därmed har fått sina andelar halverade har de behållit antalet bilar. Kommunen har fått både lägre priser och bättre service konstaterar Sanny Hell, upphandlingschef på Malmö stad.

- Idag har vi 420 bilar tillhands för färdtjänstkunderna, medan vi normalt räknar att behovet ligger på 280. Det här stärker ju servicen. När vi har frågat våra kunder hur de upplever avtalet så har vi en väldigt hög grad av kundnöjdhet, säger Sanny Hell.

Jakob märkte förändringen bara några dagar efter att de nya avtalen trädde i kraft. Han berättar att han dagsinkomst som tidigare låg kring 3 500 kronor nu har sjunkit med en dryg tusenlapp.

- Skulle jag hitta ett nytt jobb lämnar jag detta meddetsamma. Jag har en familj att försörja och det är väldigt svårt just nu. Det är tufft, säger Jakob.

Chauffören Jakob heter egentligen något annat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".