Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Färdtjänsten pressar taxivillkoren

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 15.12
Åkare: ”Jätterädd att jag ska gå i konkurs”
(1:50 min)
Färdtjänsten pressar ekonomin för åkare. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio

Malmö stads nya avtal för färdtjänsten pressar villkoren för taxichaufförer och åkare som tidigare har kört färdtjänst. Kommunens upphandlingschef är själv förvånad över hur mycket priserna har gått ner.

– En chaufför som har ringt till mig nu klockan två säger att han från klockan sex i morse bara har fått in 700 kronor. Jag vet inte hur jag ska betala alla utgifter, skatten, diesel och hur jag kan betala till Taxi Kurir. Jag är jätterädd att jag ska gå i konkurs, eller om jag kan sälja mina bilar så snabbt som möjligt och säga upp alla mina chaufförer, säger åkaren Amir.

En genomsnittlig färdtjänstresa i Malmö ger åkaren i snitt 114 kronor. Av det är chaufförens lön 40 procent, alltså drygt 46 kronor. Per Lundquist som är vd för Taxi Kurir i Malmö säger att de som tidigare kört mycket färdtjänst måste börja köra på andra tider.

– Men våra åkare är fantastiskt duktiga, så det här vet de om. Säger de att det är tufft så har jag full respekt för att det är väldigt tufft. Men vi hoppas och gemensamt försöker vi att bredda marknaden så att de även ska klara de här lägre priserna på färdtjänsten, säger Per Lundquist.

Det är tre bolag som sedan den 1 mars kör färdtjänst i Malmö: Taxi Kurir, Taxi Skåne och Taxi 97. Tidigare delade Taxi Kurir och Taxi Skåne på körningarna. Priserna har gått ner med mer än 30 procent jämfört med de som gällde tidigare, vilket också förvånade Malmö stads upphandlingschef, Sanny Hell.

– Har vi betalat för mycket under de här åren? Men jag kan tänka mig att det är en liten kombination av det här. Vi har kanske betalat lite för mycket då och betalar lite för lite nu, men det beror ju på hur konkurrenssituationen ser ut, säger Sanny Hell.

Åkaren Amir heter egentligen något annat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".