Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Malmös taxifirmor under Skatteverkets lupp

Publicerat tisdag 24 april 2012 kl 05.10
"Man satte i system att konkursa företagen"
(1:42 min)
Grekens taxameter. Lätt att mixtra med, enligt Skatteverket. Foto: Anna Bubenko/SR

Skatteverket gör en ny stor granskning av taxibranschen i hela landet. I Malmö har fusket blivit grövre i den del av branschen som inte sköter sig.

Taxibranschen i Malmö granskades senast år 2010. Då visade det sig att det inte längre bara är svarta körningar som är problemet. Kontrollerna avslöjade bland annat bedrägerier med kreditkort, systematiska konkurser, bolag med så kallade målvakter och fusk med olika former av bidrag för anställda.

- Man fuskade med allt. Den sämre delen av taxibranschen hade blivit oändligt mycket sämre, säger Johan Andersson skatterevisor på Skatteverket i Lund.

I år kommer Skatteverket i södra Sverige att ägna 500 arbetsdagar åt att granska taxibranschen. Det mesta av resurserna läggs på taxiföretagen i Malmö som kommer att utsättas både för så kallade skrivbordskontroller och revisioner där Skatteverket hämtar hem bokföringsuppgifter. Till nästa år ska insatsen fördubblas.

- Vi kommer både att titta på själva taxiföretaget, åkaren och på eventuella chaufförer. Både på åkerier som är anslutna till beställningscentraler och så kallade friåkare, säger Lisa Warnolf som samordnar insatsen i Skatteverkets södra region.

Skatteverkets kontroller av taxibranschen har sedan mitten av 2000-talet lett till beslut om att kräva in drygt 297 miljoner kronor i skatt. Flera brottsanmälningar har också gjorts.

Ett särskilt i problem i Malmö är att flera bolag här använder en taxameter av märket Panter, även kallad "Grekens taxameter". Den är godkänd men lätt att manipulera för den som vill fuska. Den används av flera mindre bolag, men även av ett av de större: Taxi 97. Skatteverket har länge utan resultat försökt få certifieringsmyndigheten Swedac som godkänner taxametern att agera. Om taxametern försvann, skulle det leda till en upprensning av branschen, tror skatterevisorn Johan Andersson.

- Jag skulle gissa att det skulle innebära en viss sanering av branschen. Jag tror att det skulle innebära en viss uppryckning och möjligen lite dyrare taxiresor, säger Johan Andersson.

Anna Bubenko
anna.bubenko@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".