Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Ystadvägen byggs om för att bilisterna ska sänka farten

Publicerat tisdag 31 juli 2012 kl 04.26
Trafikplanerare:”Nästan som motorvägar långt in i stan”
(2:25 min)
Ystadvägen. Foto:Sjvetlana Pastuhovic

Nu startar ombyggnaden av en av Malmös mest trafikerade gator. Ystadvägen ska byggas om under resten av året för att få bilisterna att sänka farten. Det här är en del av Malmös arbete med att ändra utformningen på stadens infartsleder för att öka trafiksäkerheten.

— Väldigt många av de större lederna in mot Malmö är nästan som motorvägar långt in i staden. Det känns inte bra för de boende längs gatan, det är svårt att ta sig över, säger Leif Jönsson som är trafikplanerare på gatukontoret i Malmö.

— Skolbarn som ska till skolan eller de som kanske vill över vägen för att nå en park kan uppleva att det känns farligt att ta sig över vägen, säger Leif Jönsson.

Omkring 24 000 bilister tar sig varje dag in till Malmö via Ystadvägen. Det betyder att det är en av Malmös hårdast belastade vägar. Samtidigt ska cyklister och gångtrafikanter ta sig över vägen via övergångsställen. Men många bilister kör alldeles för fort för att hinna stanna.

— Vi har haft ett par allvarliga olyckor och till och med ett dödsfall där barn skulle ta sig över vägen och omkom, säger Leif Jönsson.

— Nere vid Heleneholmsstigen har vi 3-4 000 cyklister som ska passera varje dag och där vill vi också att man håller ner farten så att vi inte får onödiga olyckor, säger Leif Jönsson.

Arbetet med att bygga om Ystadvägen kommer att pågå under resten av året. När den är färdig ska det fortfarande finnas fyra filer, men de ska vara smalare. Och i mitten av vägen ska det planteras träd, för att bygga bort känslan av motorväg.

— Utformningen av gatan har väldigt stor betydelse för hur man uppfattar omgivningen och vilken hastighet som är tillåten. Utformar man gatan så att den känns smalare, även om den fysiskt inte är det, så får man ner hastigheterna på ett helt annat sätt, säger Leif Jönsson.

Det blir en psykologisk effekt?

— Ja, det blir det.

Det här är bara en av vägarna i Malmö som byggs om. Så småningom kommer också Trelleborgsvägen mot Dalaplan att ändras för att få bilisterna att sänka farten. Men Malmö stad börjar med Ystadvägen och trots att det kommer att innebära köer och att trafiken får ledas om under arbetet, så måste vägen byggas om, säger Leif Jönsson.

— Naturligtvis kan det här innebära att det blir en del restriktioner för biltrafiken under byggtiden men vi har goda förutsättningar att leda om trafiken via Munkhättegatan och Lantmannagatan och leda in de andra vägar in mot centrum, säger Leif Jönsson.

— Så jag tror att det här jobbet kommer att flyta på jättebra, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".