Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Aktionsgrupp vill ha superbuss istället för spårväg i Lund

Publicerat fredag 31 maj 2013 kl 13.53
Aktionsgrupp: "Kommunen borde tittat på superbussar för länge sedan"
(1:25 min)
Bussar är billigare och bättre, tycker Börje Hed. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio

I går sa kommunfullmäktige i Lund ja till att kommunen tänker stå för hälften av de 720 miljoner kronor som den första etappen av spårvagnsutbyggnaden i Lund beräknas kosta. I dag kommer Aktionsgruppen för spårvägsfritt Lund med ett alternativ om att istället satsa på likadana superbussar som Malmö får nästa år.

– Vår ståndpunkt är att kommunen ska utreda detta, eller att kommunen skulle ha utrett detta egentligen för väldigt länge sedan innan man tog ställning till spårvägen. Men vi är i vart fall säkra på att det blir väsentligt mycket billigare än spårväg, säger Börje Hed i gruppen.

Gruppen kallar sitt förslag en skiss som man vill att kommunen ska utreda. Förslaget går ut på att sätta in 24 meter långa elhybridbussar som kan ta 144 passagerare, av samma typ som börjar köra i Malmö nästa sommar.

Enligt gruppen skulle de klara det ökande antal resenärer som väntas mellan centralstationen i Lund och Brunnshög när området byggs ut och skona Clemenstorget där träd annars måste fällas för spårvagnsdragningen.

– De här bussarna kommer att gå längs Clemenstorgets norra och sida och sedan längs Laurentiigatans på en särskild bussfil. Sedan när de kommer tillbaks igen kommer de att gå ner på Kung Oscars väg, ner under Kung Oscars bro och tillbaks till Lunds C.

Kostnaden beräknar gruppen till drygt 80 miljoner kronor. Dessutom skulle regionbussarna från Hofterup, Bjärred och Lomma som idag går till universitetssjukhuset via Lunds C kunna ta betydligt fler resenärer om de körde till Brunnshög. Enligt gruppen är det i dag i snitt bara drygt fem passagerare i rusningstrafik som åker med dem mellan stationen och sjukhuset.

– Det finns alla möjligheter genom en bättre planering både att minska på antalet bussar som går längs Laurentiigatan och öka kapaciteten, säger Börje Hed.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".