Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Aktionsgrupp kan bli parti mot spårväg i Lund

Publicerat fredag 31 maj 2013 kl 16.31
Aktionsgrupp: "Vi för diskussioner"
(1:41 min)
1 av 3
Plataner behöver fällas för spårvägen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio
2 av 3
Aktionsgruppen delade ut flygblad mot spårvägssatsningen på Clemenstorget i Lund. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio
3 av 3
Börje Hed, trafikforskare i aktionsgruppen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio

Dagen efter att kommunfullmäktige sagt ja till att stå för hälften av de 720 miljoner som den första etappen av spårvägen i Lund beräknas kosta, kommer Aktionsgruppen för spårvägsfritt Lund med ett motförslag: satsa på superbussar istället. Och gruppen diskuterar att bli ett politiskt parti.

-- Vår ståndpunkt är att kommunen ska utreda detta, eller att kommunen skulle ha utrett detta egentligen för väldigt länge sedan innan man tog ställning till spårvägen. säger Börje Hed som är trafikforskare och som ingår i gruppen.

Gruppen kallar sitt förslag en skiss som man vill att kommunen ska utreda. Förslaget går ut på att sätta in 24 meter långa elhybridbussar som kan ta 144 passagerare. Bussar av samma typ börjar köra i Malmö nästa sommar.

Enligt gruppen skulle de klara det ökande antal resenärer som väntas mellan centralstationen i Lund och Brunnshög när området byggs ut och skona Clemenstorget där träd annars måste fällas för spårvagnsdragningen.

– De här bussarna kommer att gå längs Clemenstorgets norra sida och sedan längs Sankt Laurentiigatan på en särskild bussfil. Sedan när de kommer tillbaks igen kommer de att gå ner på Kung Oscars väg, ner under Kung Oscars bro och tillbaks till Lunds C.

Kostnaden beräknar gruppen till drygt 80 miljoner kronor. Dessutom skulle regionbussarna från Hofterup, Bjärred och Lomma som idag går till universitetssjukhuset via Lunds C kunna ta betydligt fler resenärer om de körde till Brunnshög. Enligt gruppen är det i dag i snitt bara drygt fem passagerare i rusningstrafik som åker med dem mellan stationen och sjukhuset.

– Det finns alla möjligheter genom en bättre planering både att minska på antalet bussar som går längs Laurentiigatan och öka kapaciteten, säger Börje Hed.

Aktionsgruppen diskuterar nu att samla namn för att få till stånd en folkomröstning i spårvagnsfrågan och att kanske starta ett politiskt parti till valet 2014.

– Det är helt klart så att bland Lundaborna finns det väldigt många som dels anser att det inte är tillräckligt utrett, dels är väldigt skeptiska till spårvägen. Diskussionen förs, men det finns inga konkreta planer än. Men det är en klar möjlighet, säger Börje Hed.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".