Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Skåne vill satsa miljarder på tågtrafiken

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 14.27
"Det gäller att påverka in i det sista"
(2:09 min)
1 av 2
Rött ljus och stillastående Pågatåg vid stationen i Lund. Johan Nilsson / Scanpix
2 av 2
Pontus Lindberg, Ewa Bertz och Christine Axelsson. Foto: Jon Willén / Sveriges Radio

Superbussar, fyrdubbla spår, och så tågtrafik till 19 nya skånska orter. Region Skåne räknar med att kollektivtrafikresandet nära fördubblas fram till 2025 vill att det satsas totalt 36 miljarder kronor på infrastruktur. Något som presenterades i en blocköverskridande överenskommelse på måndagen.

– Det viktigaste i det här paketet är satsningen på godstrafiken och också en tydlig satsning på arbetspendlingen för att underlätta för tillväxten i Skåne säger Pontus Lindberg (M), ordförande i regionala tillväxtnämnden.

I två år har regionen och de skånska kommunerna tillsammans diskuterat vilka satsningar som bör prioriteras. I paketet som presenterades idag ligger fokus på järnvägstrafiken, både för gods och pendlare.

Det handlar bland annat om att nya snabba och lyxigare superbussar, dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg, och även partiellt 4 spår på vissa sträckor och mycket mer. Till exempel förhoppningen om att 19 nya skånska orter ska få tillgång till regional tågtrafik. Däribland Dalby, Staffanstorp och Förslöv för att nämna några.

– Får vi en bra kollektivtrafik, också med fler spår kan vi få fler tåg och då kommer godstrafiken flyta bättre genom Skåne säger Ewa Bertz (FP), 1a vice ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Hela paketet kan man se som en enda önskelista, om två veckor presenterar trafikverket sin tolvårsplan, och Skånes förhoppning är att så stor del så möjligt av regionens önskningar infrias. Av de 36 miljarderna tror sig Skåne kunna bidra fyra fem miljarder, resten måste staten stå för. Att regionen nu går gemensamt framåt med både kommunerna och oppositionen i ryggen ska ge tyngd åt förslagen.

– De här frågorna är långsiktiga. De behöver gå över mandatperioderna för att vi ska få en trovärdighet gentemot den nationella nivån säger Christine Axlesson (S), vice ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Men även om trafikverkets plan inte skulle gå skåningarna till mötes har inte tåget gått. Först nästa vår kommer regeringen slå klubban i bordet, och fram tills dess finns tid att göra förändringar.

– Det gäller att påverka in i det sista säger Ewa Bertz.

Dessa orter kan få tågtrafik

  • Västra Ingelstad
  • Rosengård
  • Staffanstorp
  • Dalby
  • Kågeröd
  • Billesholm
  • Marieholm
  • Lomma
  • Arlöv
  • Alnarp
  • Kostergården Lund
  • Körnarp
  • Förslöv
  • Bergåkra
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".