Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Färre behöriga lärare på Rosengård än i andra delar av stan

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 13.56
Lärare: "Vissa befinner sig på mellanstadienivå"
(2:09 min)
Sajed Moukdad gör omprov för läraren Mahin Khanian på sista mattelektionen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio

Omkring 40 procent av de skolpliktiga barnen som bor på Rosengård i Malmö väljer bort stadsdelens egna skolor. Det ger minskade intäkter till skolorna som får svårt att upprätthålla kvaliteten. På Värner Rydénskolan har högstadieeleverna haft sju olika mattelärare de senaste tre åren.

– Det där gillar jag absolut inte. Hon är inte ens en behörig lärare och fick sätta betyg på oss. Det påverkar, för när jag sedan ser i mina betyg att jag är icke godkänd, fastän jag tycker att jag ska ha ett godkänt, då kommer jag att sluta jobba. Jag skiter i det, typ, säger Sajed Moukdad som har gått i nian på Värner Rydénskolan.

Andelen behöriga lärare i matematik i Rosengårds skolor har den här våren legat på 74 procent, vilket är betydligt lägre än i andra stadsdelar i Malmö. En orsak är elevflykten där omkring 40 procent av de skolpliktiga barnen i stadsdelen inte går i stadsdelens skolor. Förlorade elever betyder förlorad elevpeng för Janette Glans som tog över som högstadierektor på Värner Rydén i höstas.

– Jag har inte tillräckligt mycket intäkter för att kunna lägga en organisation med ämneslärare i 16 ämnen, med 110-120 elever som intäkt, som budgetram. Det är i stort sett omöjligt, säger hon.

På sin sista mattelektion i grundskolan gör Sajed Moukdad ett omprov för läraren Mahin Khanian för att bli godkänd och komma in på gymnasiet. Hon är behörig lärare, till skillnad från de flesta av de sju mattelärare som Sajed och de andra eleverna i årskurs 9 har haft på högstadiet.

– Är det här en ekvation, frågar Sajed under provet.

Mahin Khanian sattes in för niorna på Värner Rydén under den sista terminen, tillsammans med en ny speciallärare. Men det är svårt att hjälpa dem som ligger allra sämst till.

– Vissa är på mellanstadiet, fyran-femman, vissa är på sjuan. Det är jätteolika. Men vissa är där och hade de haft motivationen och gjort sina läxor, då hade de klarat det.

Är det frustrerande?
– Absolut. Det är det. Jag vill gärna hjälpa dem allihopa, man räcker inte till, säger Mahin Khanian.

Tidigare artiklar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".