Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

ESC blev storvinst för Malmö

Publicerat fredag 5 juli 2013 kl 16.10
Turistdirektör: "Många stora vinnare"
(1:58 min)
1 av 2
Emmelie De Forest från Danmark vann med Only teardrops i ESC i Malmö Arena. (Foto: Jessica Gow / Scanpix)
2 av 2
Johan Hermansson är turistdirektör i Malmö. Lotta Myhrén/Sveriges Radio

185 miljoner- så mycket pengar drog regionen in på Eurovision song contest enligt en rapport som Malmö stad presenterade i Almedalen idag.  

– Det är ju jättekul och det är viktiga siffror för Skåne och Malmö, säger Johan Hermansson, turistdirektör i Malmö stad, som är mycket nöjd över resultaten.

Det var ju Danmark som tog hem vinsten i Eurovision song contest med låten Only teardrops. Men ingen fäller tårar i Skåne för det. För enligt en rapport som Malmö stad presenterade idag besökte 48 100 personer en eller flera av Eurovision song contests olika föreställningar. Av besökarna var 31 700 turister, av dem drygt hälften från utlandet. De bodde, åt, drack, shoppade, transporterades och omsatte på så sätt 185 miljoner kronor under festivalen.

– Så de stora vinnarna är väldigt, väldigt många runt om i Malmö. De långsiktiga effekterna är att vi får ett ökat intresse för Malmö som besöksdestination och Skåne som besöksregion, säger Johan Hermansson.

Knappt 3000 besökare svarade på en webbenkät om hur de upplevt vistelsen i Malmö. Det som de flesta tyckte var mest positivt var tillgängligheten och bemötandet. Det minst positiva omdömet fick tillgången till boende då det var svårt att få tag på i Malmö under festivalen.

Förutom de vinster som kommit med turisterna under Eurovision song contest har Malmö stad låtit räkna på värdet av det som skrivits om staden. Pressklipp i Sverige och sju andra europeiska länder har analyserats och omräknats till ett värde av 1,1 miljard. Dessutom menar rapportförfattarna att skriverierna varit övervägande positiva och "satt Malmö på den internationella kartan och skapat positiva associationer till staden".

Men samtidigt som alla vinster presenterades har slutnotan för evenemanget hamnat på närmare 28 miljoner kronor. Det är 2 miljoner över det som budgeterades. Anledningen är att det kom fler besökare än väntat, vilket gjorde att kostnader för logistik och säkerhet ökade. Men Johan Hermansson menar att det inte kommer få några märkbara konsekvenser.

– Nej, inte direkt. Det är ett föremål för oss att prioritera i våra budgetar men vi kan konstatera att det var åtgärder som vi var nödvändiga att göra för att lösa uppgiften.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".