Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sydkrafts kundsupport ses över

Publicerat måndag 14 februari 2005 kl 16.30

Tusentals strömlösa elabonnenter i Skåne har kontaktat Sydkrafts kundtjänst under de två stora strömavbrotten de senaste veckorna. Men privatkunderna hamnar inte längre hos kundtjänsten i Malmö som de kanske tror, utan på helt andra ställen runtom i Sverige.

– Det är viktigt med lokalkännedom, men vi vet ju inte vilka områden som drabbas nästa gång. Vi har svårt att ha folk som svarar på alla orter, säger Bengt Andersson, chef för Sydkrafts kundtjänstsupport.

Sedan i höstas jobbar kundtjänsten i Malmö enbart med företagskunder. Men i samband med den enorma mängd samtal som Sydkraft fick efter stormen Gudrun fick de anställda i Malmö också i viss mån hoppa in och ta samtal från privatkunder.

Troligast är ändå att de tusentals skåningar som ringt Sydkraft under de senaste veckorna hamnat hos någon telefonist i Kalmar eller Norrköping eller hos ett callcenter i Ronneby som anlitas när den egna kundservicen inte räcker till. Men nu kommer Sydkraft att anställa fler till den egna kundservicen säger Bengt Andersson, som menar att det blir stora förändringar framöver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".