Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
FM

Författare: Fel lära barn vara hemliga på nätet

Publicerat måndag 30 september 2013 kl 14.52
Katia Wagner om anonymitet och moraliserande
(9:14 min)
1 av 2
Barn vid dator. Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix
2 av 2
Katia Wagner. Foto: Nicolas Werngren

Vuxna borde bli mindre moraliserande och lyssna mer till vad deras barn säger om livet på nätet. Och journalisten och författaren Katia Wagner som föreläser för skolelever om nätsäkerhet säger att de unga behöver lära sig hur de tar reda på vem personen de chattar med egentligen är.

Katia Wagner, som skrivit bland andra böckerna "Alexandramannen" och "Addad på nätet", säger att nätet blivit både säkrare och osäkrare än förut.

– Det är säkrare på det viset att vi kommunicerar och umgås mer öppet än förut. För 10-15 år sedan fanns inte Facebook och vi outade oss inte som nu. Och vuxna använde heller inte nätet som nu.

Men samtidigt finns farorna kvar.

– Vi ser ju att nätsexhärvorna fortsätter. Varje år är det någon, säger Katia Wagner.

Att helt stoppa exempelvis mobbning på nätet är förstås svårt. Men de vuxnas förhållningssätt gör det extra svårt att påverka de ungas liv där.

– Vi förmanar och moraliserar. Talar om för dem hur de ska göra, och då talar vi om en arena som de kan mycket bättre. Vi är inte trovärdiga och då har de svårt att komma till oss. 

Katia Wagner berättar om en flicka som kom fram till henne efter en föreläsning på en högstadieskola och berättade om en kille som hon ville sluta prata med på nätet.

– Hon hade dragit på det i flera månader, kände inte att det fanns någon vuxen runt henne som fattade att hon blivit nära vän med någon hon inte hade träffat och att det kunde kännas jobbigt.

Anonymiteten på nätet är viktig när det gäller den arabiska våren eller andra politiska skeenden. Men i vanliga kontakter är den ett problem, anser Katia Wagner.

– Vi lär barn och ungdomar att de ska vara anonyma. Vi ger dem regler, men inga verktyg för att ta reda på vem det är de pratar med. Och då har de inte en chans att veta vem som är anonym som alla andra eller vem som är det på ett farligt sätt.

Ute på skolorna brukar eleverna bli häpna när Katia föreslår att de helt enkelt ska fråga "Vad heter du på riktigt?".

– Om den personen inte vill svara är det i min värld en varningsklocka. För det är helt naturligt att tala om vem man är om man vill ha en mänsklig relation med någon.

Och sedan råder hon de unga att ta reda på mer om personerna.

De vuxna behöver också lära sig saker. Ställa andra frågor som "Hur mår du?", "Behöver du hjälp?" och "Vad kan jag göra?" istället för att moralisera, säger Katia Wagner.

– Någon ung sa till mig om vuxna att "Dee borde lyssna och lyssna färdigt. Inte hela tiden prata utifrån sina egna känslor och reaktioner, utan höra vad vi säger".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".