Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kristianstad

Hoppas locka kunder med nätverk

Publicerat fredag 10 oktober 2014 kl 14.21
Butiksägare: Hoppas att kunder ska leta upp oss unika
(1:21 min)
Lotta Rolfsson, i sin butik i Kristianstad. Foto: Josefin Modig/Sveriges Radio

Nätverket Unika Butiker har nu kommit till Skåne. Det riktar sig till fristående och privatägda butiker i Sverige med målet att öka lönsamheten och konkurrenskraften.

– Jag har fört en dialog med dem sedan i våras, men inte tagit steget förrän nu. Det känns ju bra att vi är några stycken i stan som startar upp samtidigt, det kan ju locka fler än om man är ensam. Det här tror jag jättemycket på och hoppas att kunder ska leta upp oss unika. Det säger Lotta Rolfsson, som driver butiken Kläddilin i Kristianstad och som är en av fem butiker i Kristianstad som nu går med i nätverket.

Unika Butiker är från början ett initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå. Det startade förra hösten i syfte att öka synligheten, lönsamheten och konkurrenskraften för just fristående privatägda butiker. I våras öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig och på kort tid har 13 ytterligare städer gjort det. I dagarna anslöt sig den första skånska butiken, Porla Kusin i Skurup, och nu följer en rad butiker i Kristianstad efter.

Kraven för att få tillhöra Unika Butiker är att butiken ska vara fristående och privatägd, den får alltså inte tillhöra en kedja eller franchiseföretag. Den ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt för området där den finns, och på något sätt också jobba hållbart, i sitt sortiment eller sätt att arbeta.

Som mindre privatägd butik är det idag ofta svårt att överleva, och Lotta Rolfsson tror det finns flera förklaringar till det.

– Jag tror inte bara man kan anklaga köpcenter och sånt för det här som håller på att hända, utan folk har ändrat sitt köpbeteende. Det ser man på att webbförsäljningen ökar och man kanske värnar om miljön och inte handlar så mycket. Jag tror det är sådana rörelser igång också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".