Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Vintertrött? Kan vara läsplattans fel

Publicerat onsdag 29 oktober 2014 kl 10.21
Forskare: "Att titta på en Ipad gör dig pigg"
(5:41 min)
1 av 2
Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi. Foto: Karin Olsson-Bendix/Sveriges Radio
2 av 2
Thorbjörn Laike gillar inte ljuset på vår redaktion. Foto: Karin Olsson-Bendix/Sveriges Radio

I helgen ställde vi om klockorna till vintertid. Många lider och blir trötta när dygnets ljusa timmar krymper. Det är helt enkelt vår inre klocka som kommer i otakt. Men det finns tips för att råda bot på vintertröttheten.

– När ljussignalen inte finns kommer vi i otakt. Vi behöver ljus in i ögat som går upp i hjärnan till talgkottkörteln som producerar sömnhormonet melatonin och det blockeras med hjälp av ljus, förklarar Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds univeristet.

En väckarklocka som fungerar som en lampa som tänds gradvis är ett av hjälpmedlen som lanseras för att råda bot på morgon- och vintertrötthet.

– Är ljussignalen tillräckligt stark kan det fungera men den allra bästa signalen är dagsljuset. Det bästa är nästan att försöka komma ut på morgonen, konstljus är inte riktigt samma sak, säger Thorbjörn Laike.

Dagsljuset innehåller regnbågens alla färger, vilket inte alla konstljuskällor har.

– Vi behöver vissa våglängder som tar hand om den där ljussignalen. Dagsljuset innehåller upp till tio gånger mer energi jämfört med det ljus vi har inomhus, säger Thorbjörn Laike.

För att arbeta och se bra behöver vi inte så mycket ljus, det räcker med ganska låga nivåer men brist på ljus kan indirekt få konsekvenser för hur mycket vi kan ta in.

– Studier visar att indirekt kan det ha betydelse att vi inte blir tillräckligt vakna.

Detta är särskilt ett problem för ungdomar som har en extremt lång dygnsrytm.

– Sätter man igång för tidigt och inte får ljus som blockerar sömnhormonet så att man vaknar till så kan det bidra till att man lyckas sämre med skolarbetet.

När du känner dig lite hängig och trött finns det några enkla tips.

– Försök komma ut på morgonen, ha regelbundna livsvanor, gå och lägga sig och gå upp vid ungefär samma tid, säger Thorbjörn Laike.

Han varnar också för att använda läsplattor och smarta telefoner allt för nära sänggåendet. De avger ljus just i de våglängder som medverkar till att ge signal att blockera vårt sömnhormon.

– Att ligga ner nära och titta på en Ipad just innan man går och lägger sig gör dig pigg och stör din dygnsrytm, säger Thorbjörn Laike.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".