Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Förstelärare ska lyfta Sofielundsskolan

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 04.42
Förstelärare: "Ville utveckla skolan"
(4:32 min)
Försteläraren Stefan Öberg. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
1 av 3
Försteläraren Stefan Öberg. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
Utvärdering pågår, knepiga ord förklaras. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio
2 av 3
Utvärdering pågår, knepiga ord förklaras. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio
Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
3 av 3
Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.

Malmö kommun har valt att inrätta extra många förstelärartjänster på de skolor som har låga resultat. På Sofielundsskolan som har drygt 300 elever finns nu nio förstelärare.

När Stefan Öberg, lärare i SO-ämnen inleder sin lektion får eleverna först parkera sina mobiler i en papplåda märkt med "P" på hans skrivbord. Sedan väntar han tills alla står stilla och tysta innan han bjuder alla att sitta ned. Efter att ha varit lärare i 15 år är han nu en av de lite över 1200 skånska lärare som har fått en så kallad karriärtjänst.

– Jag ville utveckla skolan. När jag kom till den här skolan var den väldigt annorlunda mot vad den är idag, säger Stefan Öberg.

På den här lektionen, som är en av de sista för terminen får åttondeklassarna en svår uppgift: att utvärdera det område de har läst i historia utifrån kunskapsmålen i kursplanen. På ett papper framför sig har de kunskapsmålen formulerade, på snårig svenska.

– Spring inte ifrån orden om ni inte riktigt greppar dem. Jag har inga problem med att komma och förklara, säger Stefan Öberg medan han går runt bland grupperna.

– Jag gillar inte att underskatta mina elever. Det gör att jag ibland sätter dem på det hala; att de får uppgifter som är för svåra. Men jag tycker att motsatsen är värre. Jag har sett många exempel på det, att man underskattar sina elever och tänker att de kan nog inte lika bra som andra, på en sådan här skola och så. Det gillar inte jag.

I våras var andelen niondeklassare på skolan som var behöriga till gymnasiet knappt 55 procent, men samtidigt är utvecklingen positiv. I våras var niornas meritvärde de högsta på fyra år. Särskilt pojkarna hade höjt sig, deras meritvärde låg i snitt på 192,1, vilket inte är långt från kommunens snitt för alla pojkar och flickor som låg på 206,6.

Stefan Öbergs uppdrag är att undervisa och driva utveckling på skolan. Fokus för honom och de andra förstelärarna är just nu på hur undervisningen och de uppgifter som eleverna får bäst gynnar deras utveckling.

– Kunskap är ju inte någonting man liksom är klar med. Det är något som pågår hela tiden. Kursplanerna är väldigt tydliga med det; vi ska bedöma i vilken mån man är på väg mot rätt mål, inte bara: "Nu är vi framme".

Efter 15 år i yrket tycker han att lärare i dag är mer öppna och diskuterar och ifrågasätter sina metoder mer.

– Därför kan man ha diskussioner om till exempel olika metoders lämplighet, olika sätt att arbeta.

Med lite hjälp från Stefan och med en del diskussioner löser eleverna till slut utvärderingsuppgiften. Som belöning blir det frågesport. Eleverna jublar och ställer sig på bänkarna. Den som svarar fel, får kliva ner och sätta sig. Det tar ett tag innan Stefan lyckas knäcka deras kunskaper. Att huvudstaden i Kenya heter Nairobi, att dinosaurier inte fanns på stenåldern, att taoismen är en religion svarar eleverna rätt på. Men på frågan om stadens stolthet går de till slut bet:

– Har Zlatan Ibrahimovic fått tio guldbollar?

– Ja!

– Nej, han har bara fått nio!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".