Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Ditt surfande kan bli risk för barnen

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 09.22
Docent: Barnen tycker reklamen är obehaglig
(1:42 min)
Kvinna med målade naglar arbetar vid en dator. Foto: David Magnusson / TT

Reklam för dejtingsajter, porr och alkohol kan vara vardag på internet och det är ditt surfande som avgör vilken reklam som du möts av på skärmen. Nu varnar forskare för att vuxnas internetvanor kan vara skadligt för deras barn.

– Företagen vill att så många som möjligt ska klicka på en annons, därför är det viktigt för exempelvis Facebook att få den så relevant som möjligt, berättar författaren Fredrik Alverén som är en av Sveriges främsta experter inom internetreklam.

För att få reklamen att passa för just dig så sparar internetsajterna din sökhistorik, informationen anpassas sedan efter dig och dina tidigare sökningar för att den reklam man ser ska vara för varor och tjänster just du söker.

Reklamen individanpassas 

Men det är inte bara sociala medier som använder sig av den metoden, att lagra den information de har om dig och ditt internetanvändande för att anpassa reklamen. Sedan några år andvänder sig Google av samma princip, att de översta träffarna ska bli så exakta som möjligt för dig. Därför kan två personer som söker på samma sak bemötas av olika sökträffar.

– Det betyder ju också att skulle du och jag söka på samma saker, är det inte säkert att vi får upp samma sökresultat säger Fredrik Alverén.

Därför kommer det man ser på websidor vara olika baserat på datorägarens surfvanor. Någonting som kan innebära en risk om man till exempel har barn och är oförsiktig. Informationen på dataskärmen kanske inte är ämnade för unga ögon.

Besvärande för barnen

Helena Sandberg är docent vid Lund Universitet och forskar just på hur unga reagerar och förhåller sig till den reklam som de möter på internet. 

– En nioåring som är inne på en spelsajt som riktar sig till barn mellan sju och elva år kan exponeras för reklam för alkohol, porrsajter, dejtingsajter och kapitalförsäkringar, konstaterar hon.

– Många barn som får den här typen av reklam tycker den är besvärande, obehaglig och påträngande på många olika sätt, fortsätter Helena Sandberg.

I Sverige är idag åldern för internetdebuten tidig, många surfar redan när de är tre år. Men det är inte bara den reklam som inte är anpassade för barns ögon som innebär risker, även den som skapas för barn kan innebära problem för både unga och föräldrar.

– Det finns forskning som tyder på att om ser man mycket reklam som ung skapar det begär. Man får ett intresse för det materiella och många små barn kan med detta börja tro att lycka kan skapas av pengar, avslutar Helena Sandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".