Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Landskrona

Uppsving för varvet i Landskrona

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 07.15
"Det är en unik varvsmiljö vi har"
(2:02 min)
varv docka landskrona fartyg
1 av 4
Fartygen avlöser varandra i dockan, numera endast för underhåll och reparation. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio
Här pågår service och underhållsarbete på ett av Hurtigruttens fartyg. Foto: Jenny Sanner Roosqvist
2 av 4
Här pågår service och underhållsarbete på ett av Hurtigruttens fartyg. Foto: Jenny Sanner Roosqvist
En ramp ska installeras på ett lastfartyg. Ett stort arbete som samtidigt ska gå snabbt eftersom fartyget av kostnadsskäl inte kan vara för länge ur drift. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio
3 av 4
En ramp ska installeras på ett lastfartyg. Ett stort arbete som samtidigt ska gå snabbt eftersom fartyget av kostnadsskäl inte kan vara för länge ur drift. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio
Under sin storhetstid hade varvet i Landskrona runt 3 000 anställda. Nu ligger vissa delar av varvet nedlagda. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/SR
4 av 4
Under sin storhetstid hade varvet i Landskrona runt 3 000 anställda. Nu ligger vissa delar av varvet nedlagda. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/SR

Genom att ställa om från tillverkning till reparation och underhåll av fartyg, har arbetstillfällen kommit till på varvet i Landskrona. Ägaren Öresund Heavy Industries har samlat flera verksamheter med marin verksamhet på området, och vdn ser ljust på framtiden.

– Det går väldigt bra för oss. Vi startade upp 2003, vi har haft en bra resa, det går uppåt hela tiden skulle jag vilja säga, säger Jonas Hansson, vd för Öresund Heavy Industries.

Jonas Hansson visar runt på varvet där dotterbolaget Oresund Drydocks har fullt upp. Bolaget har 100 anställda men sysselsätter i snitt 350 personer om dagen årligen. Just den här dagen jobbar runt tusen personer. Fem fartyg finns på varvet för olika åtgärder - men dom har en sak gemensamt.

– Det vi har specialiserat oss på är ju ombyggnation och reparation av fartyg i linjetrafik. Alltså fartyg med en tidtabell, säger Jonas Hansson.

Lastfartyg, kryssningsfartyg eller offshorefartyg behöver snabbt komma tillbaka i trafik. Vilket betyder att man jobbar snabbt och intensivt när fartygen ligger inne på varvet. Ett lastfartyg ska få ny ramp och ett av Hurtigruttens fartyg är inne för sin ordinarie service, där man kollar allt från plåtarna i botten till restaurangerna och gardinerna.

Men det är inte bara dotterbolaget Drydocks som gör att det går så bra för varvet i Landskrona. Oresund Heavy industries som äger nästan hela varvsudden har satsat på att samla olika marina verksamheter, med målet att skapa ett maritimt centrum. 17 företag finns idag kopplade till dem som hyresgäster.

– Det som är speciellt med Landskrona är väl att här har vi bibehållit hela anläggningen. Den har inte styckats upp och den har inte försvunnit och inte gjorts om till någonting annat, hela anläggningen finns kvar. Vilket ger oss enorma möjligheter att utveckla det mot något nytt och bra.

För Landskrona, där varvet förr i tiden var stadens stolthet med runt 3 000 anställda, är utvecklingen av varvsområdet mycket positiv, säger den nytillträdda näringslivschefen Anna Classon. 

– Det är ju otroligt positivt med den uppmärksamheten vi verkar ha fått även internationellt att det är en unik varvsmiljö vi har. Dels vill större företag etablera sig men även de lite mindre företagen ser att här finns potential och god förutsättning att verka, säger Classon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".