Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Kaos för biståndshandläggare

Publicerat måndag 9 februari 2015 kl 04.52
Skyddsombud: "Det är en kaosartad situation"
(2:20 min)
Hanna Ljungberg. Foto: Edina Hrustic/Sveriges Radio.
Hanna Ljungberg. Foto: Edina Hrustic/Sveriges Radio.

Biståndshandläggarnas arbetssituation i Malmö är nu så pass ansträngd att huvudskyddsombudet slår larm. Personalen inom Vård och omsorg är stressad och mår väldigt dåligt över att de inte hinner med sina uppdrag. Det har gått så långt att de skickar ut fel och för höga räkningar till medborgare.

– Det är en kaosartad situation. Man hinner inte med sitt arbete, man mår jättedåligt och är stressad. Man känner oro både inför hur man själv orkar med arbetet men också hur det drabbar medborgarna, säger Hanna Ljungberg, huvudskyddsombud på Akademikerförbundet SSR som driver biståndshandläggarnas fall.

Det var förra veckan som facket insåg allvaret på handläggarnas arbetsplats. 25 handläggare från stadsområdena i Malmö dök upp på ett möte där de beskrev sin situation. I ett brev om hur de har det skriver dom bland annat såhär:

"Ingen av oss känner att vi har överblick över vår arbetssituation, vilket leder till att vi är oeffektiva och känner oss otillräckliga."

"Stressen på arbetsplatsen gör att alla i gruppen mår dåligt och varje nytt moment känns oövervinneligt och ohanterbart"

"Vi hinner ej heller återkomma till de vårdtagare som ringer oss inom 24 timmar så som vår policy säger, det kan i stället ta uppemot en vecka."

Det som ligger bakom den ansträngda situationen är dels en minskad budget, men också omorganisationer och att nya system införts. Ett nytt faktureringssystem som handläggarna inte hunnit lära sig ordentligt har lett till att de skickar ut för höga räkningar till äldre som behöver hemtjänst.

– Man hinner inte rätta till detta så det blir upp till den enskilda medborgaren att uppmärksamma att man har ett för högt belopp på fakturan. De som använder de här tjänsterna är gamla människor som inte alla gånger har lätt att bevaka en sådan sak, säger Hanna Ljungberg.

Handläggarna berättar också att de har för många ärenden på sina bord. Socialstyrelsen rekommenderar 100 ärenden per anställd, men detta ligger personalen inom Vård och omsorg högt över.

– Det våra medlemmar berättar är att de ligger på mellan 200 och 250 ärenden per handläggare. Våra medlemmar ska inte medvetet behöva skicka ut saker som inte stämmer för att man inte hinner, säger Hanna Ljungberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".