Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Helsingborg

"Vinterresa" på Helsingborgs stadsteater

Publicerat måndag 23 november 2015 kl 09.13
Jelinek fortsätter att låta rätt in i samtiden
(2:14 min)
Ensemblen i "Vinterresa". Foto: David Skoog.
Ensemblen i "Vinterresa". Foto: David Skoog.

Dramatikern Elfriede Jelinek skrev 2011 en pjäs utifrån Franz Schuberts ”Vinterresa”. Jelinek skrev sin pjäsversion för piano och en teaterensemble – och nu har pjäsen svensk urpremiär på Helsingborgs stadsteater.

Och ja, visst kommer hon in en sväng, Erika Kohut, Jelineks pianolärarinna i Malena Laszlos gestalt och mästrar Joachim Larssons pianist som sitter vid flygeln mitt på scenen. Elfriede Jelineks kärlek till Schubert är passionerad men inte ett dugg devot, här blandas allt in denna romantikens vintersvit; Heidegger, Natascha Kampusch, Rosa Luxenburg och den psykiskt sjuke fadern. Gitarriff, skidåkare, Euro-kriser och mobiltelefoner likaså.

 Och kanske har Jelinek, för att tala med Horace Engdahl, inte bara sett det vackert sorgsna i Müllers dikter, utan också det bittra, hånfulla, trotsiga. Sångcykeln med sitt ”Som främling har jag kommit, som främling ska jag gå” känns nästan som en rubrik till Jelineks värv.

 Regissören Melanie Mederlind, som faktiskt var den som redan 2003 introducerade Jelinek i Sverige, har på det hela taget mycket god hand med både de typiska textmassorna och en ensemble som kan sjunga, dansa och vara närvarande och hur ska jag säja, giltig i en text som liksom inte bjuder skådespelaren på nåt gratis.

 Vissa partier med talkör blir lite statiska men andra lever desto mer; som när Erik Borgeke och Gustav Bloom förklarar Heideggers filosofi - två hobbitar i en alp-fantasy eller som på en begravning där Natalie Sundelins sörjande låter som en gammal svensk långfilm men ändå är så rörande eller som när sången ”Posten” blir till mobilens ”vara-i-världen” för att tala med Heidegger och där Rafael Pettersons Franz Schubert med krås och allt roat åser spektaklet.

 Och så Maria Lindström som Döden - med vitblond hor-peruk och hon både sluter öppnar föreställningen med sin sång om den uppgivne positivhalaren.

För vill någon egentligen höra den andres vevande och sånger? Jelinek fortsätter att låta, ur traditonen och in i samtiden och ja, härligt är det att höra på Helsingsborgs stadsteater.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".