Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Black Friday - Inget för en gammal kärring?

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 14.42
Amerikansk etnolog: "Folk blir helt vansinniga"
(4:29 min)
Anna Spasic.
1 av 3
Anna Spasic. Foto: Jesper Cederstrand/Sveriges Radio
Mehdi Zinatbakhsh. Foto: Jesper Cederstrand/Sveriges Radio
2 av 3
Mehdi Zinatbakhsh. Foto: Jesper Cederstrand/Sveriges Radio
Michi Lantz och Cecilia Dolk. Foto: Jesper Cederstrand/Sveriges Radio
3 av 3
Michi Lantz och Cecilia Dolk. Foto: Jesper Cederstrand/Sveriges Radio

Den amerikanska shoppingdagen har etablerats i Sverige. Men inte alla  potentiella kunder i Malmö nappar på betet.

Idag handlar amerikanerna för över 400 miljarder kronor under "black friday". Fredagen mellan högtiden thanksgiving och helgen är en klämdag för många i USA.

Shoppingdagen uppmärksammans sedan några år tillbaka också av svenska butiker som försöker öka sin försäljning. Det är rea nästan överallt, på stan, i galleriorna och på nätet.

"Inget för en gammal kärring"
På Gustav Adolfs torg i Malmö går människor med påsar i händerna från många olika butiker. Och det råder delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt med ännu en anledning att konsumera.

– Jag förstår mig inte på det direkt. Det är störigt för oss som jobbar inom handel.

Anna Spasic ska inte jaga några fynd idag.

– Nej jag ska gå hem och gömma mig, haha!

Inte heller Brita Olin som jag möter på torget känner sig träffad av reklamen.

–Jag förstår att de har erbjudanden hitan och ditan, men det är inget för en gammal kärring, säger hon och skrattar.

Men Mehdi Zinatbaksh som är ute med barnvagnen kan ändå se att rean har en positiv funktion.

– Jag tror att folk behöver överraskningar, att det händer saker, i dagens läge. Något annorlunda. Tankarna måste få komma över på andra saker.

Skapar stress och hets
Black Friday uppmärksammas av allt fler svenska företag som vill synas. Men kanske blir trenden inte så långvarig... Amerikanen Tom O'Dell är etnolog vid Lunds universitet. Han forskar om ekonomi och kultur och har skrivit om amerikaniseringen av Sverige. Han berättar att black friday inte är lika uppskattat i USA längre på grund av stressen och hetsen den för med sig, både bland konsumenter och anställda.

– Stora företag lägger ner kampanjerna kring dagen. De anställda tycker det är stressande. Folk blir helt vansinniga. Det är så mycket negativt kring black friday så man försöker undvika det.

Och Tom O'Dell tror inte att fenomenet kommer överleva särskilt länge i Sverige.

– Det kommer försvinna inom ett par år. Det är inget man firar, det är bara ett ord.

Namn från svarta siffror
Anna Torvaldsdotter har själv varit i USA och upplevt hysterin kring Black Friday med egna ögon. Hon tyckte inte om stämningen som hon beskriver som hätsk.

– Man skulle dra de billigaste sakerna från ställningar och hyllor. Jag gick till en annan butik.

Black Friday är alltså dagen då företagen ska vänta sina negativa röda siffror i bokföringen till svarta, plussiffror. Därav namnet svart fredag.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".