Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Lång kö till skola för nyanlända

Publicerat fredag 4 december 2015 kl 10.23
"Det är inte bra att behöva vänta"
(2:46 min)
Elever i en introduktionsklass på Mosaikskolan får svenskundervisning
Elever i en introduktionsklass på Mosaikskolan får svenskundervisning. Foto: Jonathan Hansen/Sveriges Radio

Flyktingsituationen i Sverige har skapat ett ansträngt läge för Malmös skolor. På kommunens mottagningsskola för nyanlända elever, Mosaikskolan, är platserna slut och köerna för elever som ska få börja på skolan är lång.

Det är lunchrast för några av eleverna på Mosaikskolan i Malmö. De har samlats kring skolans pingisbord där det pågår en intensiv turnering. Ljudnivån är hög och det talas en mängd olika språk i rummet. Pashto, dari och arabiska för att nämna några.

Mosaikskolan är en så kallad mottagningsskola för nyanlända elever i högstadiet. När skolan startade för tre år sen gick där 80 elever, men sedan dess har flyktingströmmen till Sverige ökat rejält. Just nu är alla 230 platser slut och över 300 står i kö för att få börja.

– Vi vet att det står elever som inte får lov att börja i skolan för att vi just nu inte har de lokaler som fordras. Vi behöver också personal för att kunna ta alla de här eleverna som står och väntar, säger Beata Engels Andersson, enhetschef för Språkcentralen i Malmö stad där Mosaikskolan ingår.

För att minska köerna ska man framöver kartlägga elevernas förkunskaper och de som har tillräcklig skolerfarenhet skickas vidare till vanliga skolor. Metoden är ett nationellt beslut som börjar gälla från och med den 1 januari. Med de nya direktiven kommer eleverna som längst gå ett år på Mosaikskolan och som minst två månader.

Enligt Beata Engels Andersson är den ökade genomströmningen av elever något som kommer påverka de vanliga skolorna som tar emot dem.

– Det som sker nu med att eleverna går mindre tid här, är att skolorna får nya uppgifter och en annan typ av elever, säger hon.

På Mosaikskolan går elever från 34 olika länder och behovet efter utbildad personal är stort. Framför allt behövs lärare som undervisar i svenska som andraspråk, men Mosaikskolan letar också efter lärare med andra språkkunskaper.

– Ja, det gör vi. Vi behöver ämneslärare, vi behöver lärare som kan kartlägga elevers kunskaper och vi behöver modersmålslärare. I arabiska behöver vi till exempel hur många modersmålslärare som helst, säger Beata Engels Andersson.

 

 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".