Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Äntligen är tunneln genom Hallandsås klar

Publicerat måndag 7 december 2015 kl 11.03
Boende i Båstad: Jag har följt detta och har så många tidningsutklipp sparade
(7:53 min)
Sveriges Radios egna tunnelarbetare Bosse Johansson och Gunilla Nordström
1 av 5
Sveriges Radios egna tunnelarbetare Bosse Johansson och Gunilla Nordström. Foto: Sveriges Radio
Nu ser man ljuset i tunneln genom Hallansåsen. Foto: Bosse Johansson/Sveriges Radio
2 av 5
Nu ser man ljuset i tunneln genom Hallansåsen. Foto: Bosse Johansson/Sveriges Radio
i tunneln
3 av 5
Foto: Bosse Johansson/Sveriges Radio
Inne i tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Anders Andersson/Scanpix
4 av 5
Trafikverket vill släppa ut med grundvatten ur åsen. Foto: Anders Andersson/Scanpix
Hallandsås tunnelbygget
5 av 5
Hallandsås tunnelbygget. Foto: Sveriges Radio

Tunneln genom Hallandsås skulle vara färdigt redan 1997 men så blev det inte. Men nu är den snart klar.

Tidslinje: Detta har hänt i bygget

I dagarna kommer det att handla mycket om ett bygge som påbörjades på 1990-talet och som egentligen skulle ha varit färdigt redan 1997. Så blev det inte men snart är i alla fall tunneln genom Hallandsås klar.

Men varför blev bygget så försenat? Det enkla svaret är väl att berget var svårbemästrat och tunnelbyggarna var överoptimistiska i början.

Den sjunde april 1993 döpte landshövding Anita Bråkenhielm borren som skulle användas för att bygga tunnlarna. Det var stor fest vid norra tunnelmynningen.

– Det är för mig en stor glädje att få döpa den här borren till Hallbor, sa hon då men festen varade inte så länge.

Entreprenören Kraftbyggarna hade en borr som var byggd förr att arbeta i hårt berg och det stämde inte alls på Hallandsås. Berget i norr var som en porös lervälling och efter 13 meter fick Hallborr backas ut.

Kraftbyggarna försökte i stället ta sig igenom åsen genom att gräva, borra och spränga. Men 1995 så tvingades bolaget ge upp och lämna tunnelbygget.
Istället fick Skanska i uppdrag att bygga tunnlarna färdiga. Skanska skulle också borra och spränga och de tog sig framåt. Men det gick långsamt och de hade stora problem med att det läckte in mycket vatten i tunnlarna.

När Skanska började använda ett kemiskt tätningsmedel som hette Rhoca-Gil blev tunnlarna täta till sist. Men det fick andra konsekvenser. Giftig akrylamid läckte ut och förgiftade både tunnelarbetarna och djur och natur utanför tunnlarna. De långsiktiga följderna av giftskandalen blev begränsade. Men tunnelbygget stoppades på obestämd tid. Det dröjde ända till 2005 innan det kom igång igen på allvar. Det var Skanska som fick uppdraget även den här gången. Fast nu tillsammans med det franska bolaget Vinci som var experter på tunnelborrmaskiner.

En ny tunnelborr som hette Åsa sattes in och efter en del inkörningsproblem så flöt bygget på. 2013 så var båda tunnelrören genom Hallandsåsen färdigborrade och under de två senaste åren har tunnelbyggarna arbetat med att installera spår, el och säkerhetsutrustning i tunnlarna. I morgon invigs de alltså och på söndag börjar tågen rulla enligt ordinarie tidtabell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".