Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)
Båstad

Nu öppnar Hallandsåstunneln

Publicerat tisdag 8 december 2015 kl 04.08
Båstadsbo: "Skönt att äntligen kunna komma snabbt iväg".
(2:19 min)
Bilden visar den södra mynningen till de två järnvägstunnlarna genom Hallandsåsen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
1 av 2
Den södra tunnelmynningen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
Den nya stationen i Förslöv, vid tunnelns södra mynning. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
2 av 2
Den nya stationen i Förslöv, vid tunnelns södra mynning. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.

Efter 23 år invigs i dag Hallandsåstunneln. Västkustbanans största flaskhals bortbyggd.

Tisdag 8 december 2015 invigs Hallandsåstunneln. Bygget startade 1992 och har kantats av en rad problem och två giftskandaler.

När tågtrafiken genom tunneln börjar rulla på allvar på söndag öppnas nya möjligheter för den som pendlar.

– Jag brukar ta 06.02-tåget från Malmö, det är framme här i Båstad 07.36, i och med tunneln blir det ju lite tid som man kommer att tjäna, säger Daniel Kling som bor i Malmö och arbetar på Båstad kommun.

Det är ju en halvtimme om dagen, sett till en vecka, en månad blir det mycket tid.

– Jag tycker att det är skönt att snabbt kunna komma ner till södra Sverige, säger Emelie Schönberg, 18 år i Båstad som inte ens var född när tunnelbygget startade.

Bygget av de två tunnlarna som båda är 8,7 kilometer långa började 1992. 7 april 1993 invigde dåvarande landshövdning i Kristianstad län, Anita Bråkenhielm, borren som skulle göra jobbet.

Det är en glädje för mig att få döpa den här borren till Hallborr.

Efter bara ett par meter fastnade Hallborr och försenade projektet redan från början. Det har kantats av miljöskandaler kring läckande vatten ur åsen och giftiga tätningsmedel. Under flera år var bygget stoppat.

2001 beslutade regeringen och riksdagen att bygget skulle återupptas med ny teknik. Sommaren 2003 läckte lera och cement ut i Lyabäcken på åsen och dödade fisk och kräftdjur. Dåvarande Banverket dömdes 2006 till att betala en företagsbot på 1,5 miljoner kronor för brott mot vattenlagen.

På senare år har åsen mått bra under tunnelbygget. Slutnotan blir 11,3 miljarder kronor. Det är tveksamt om den tidsvinst på 10-13 minuter som tunneln ger är värd de pengarna.

– Är det bara minutrarna i tunneln så är det ju inte värt det men det är väl andra effekter som gör det, säger Anders Larsson, Båstadsbo.

Förutom tidsvinsten ökar kapaciteten från maximalt sex tåg i timmen som kunde köra över åsen till 24 i timmen genom tunneln. Tunneln ger också möjligheten att kunna köra tyngre godståg.

Till att börja med kommer det bara gå tolv tåg i timmen som mest eftersom det fortfarande är enkelspår mellan Helsingborg och Ängelholm och mellan Hamra och Varberg. Med nuvarande finansiering kan dessa sträckor börja byggas om först 2019.

– Vi bygger för framtiden, vi bygger en anläggning som ska klara ett ökande tågresande, säger Erii Lööv, projektchef för tunnelbygget på Trafikverket.

Störst skillnad gör de nyinsatta Pågatågen mellan Helsingborg och Halmstad som binder ihop arbetsmarknaden i nordvästra Skåne och södra Halland.

Dessutom finns det anslutningsbussar till mindre orter på Bjäre och busstidtabellerna har anpassats till tågtiderna, sammantaget kommer Båstad bli bättre som pendlarort.

– Jag tror att det kommer att bli jättebra med den nya tunneln. Jag tror att det betyder mycket för bygden och förhoppningsvis för Båstad, säger Daniel Kling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".