Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalle och tankefabriken

Svårigheterna med att köpa biljetter på internet

Publicerat tisdag 15 december 2015 kl 07.40
"Vill de inte att jag ska handla här?"
(4:03 min)
Tangentbord, dator. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jag skulle köpa biljetter häromdan via nätet. Julklappar till min nästan-fru. Och nu tänker du: ska du verkligen säga detta rakt ut i etern? Finns inte risken att hon råkar höra vad hon ska få i julklapp?

Nej, den risken finns inte alls. Min nästan-fru tycker nämligen att hon lyssnar tillräckligt på mig som det är och slår därför på P4 Malmöhus klockan halv tio varje dag.

Hursomhelst tänkte jag köpa biljetter till en föreställning som ska ges i vår på en av de många arenor som finns här i trakten. Halva skånska fastlandet utgörs ju nuförtiden av arenayta.

Det här skulle jag göra via Internet. Det var inget jag direkt valde men i det gytter av information som fanns på biljettförsäljarens hemsida så fanns det inget telefonnummer. Det fanns förstås massor av annan information, en del som jag fann ointressant och en del som jag fann extremt ointressant.

Jag kunde klicka på en app så att jag smidigt kunde följa biljettförsäljaren på Facebook. Jag kunde klicka på en annan app så att jag smidigt kunde följa biljettförsäljaren på Twitter. Jag kunde klicka på en tredje app så att jag smidigt kunde bli affiliate. Det vet jag tyvärr inte vad det betyder men det hade förvånat mig om jag hade velat bli det.

Det fanns alltså massor med appar och banners och små roliga animationer på den där hemsidan men nåt telefonnummer så att jag kunde prata med en människa fanns inte.

Men jag hittade hursomhelst den där föreställningen som jag ville gå på och jag hittade till och med rätt datum. Och så skulle jag då välja plats i arenan, vilket jag kunde göra via en liten festlig ritning. Det var jättesvårt för det var nån animerad pil som hela tiden flyttade sig lite extra varje gång jag ville ha den till att peka på nån av de jättejättejättemånga stolsektionerna i arenan. Dessutom var det lite oklart var scenen låg så jag visste inte om jag pekade på dåliga platser längst bak eller halvdåliga platser längst fram.

Men till slut hittade jag en funktion där sidan valde de bästa platserna åt mig. Det stod så. ”För att få de bästa platserna – klicka här” stod det. Undrar varför någon någonsin medvetet skulle välja nåt annat än de bästa platserna.

Så okej – jag valde de bästa platserna. Jag fick aldrig veta exakt var de platserna var men jag tänker mig att det där ger väl sig när vi väl kommer dit.

Så nu hade jag då, efter att kanske ha tillbringat en kvart på den där hemsidan, bokat två biljetter till två platser. Återstod nu att få betala. Då skulle jag registrera mig. Jag kunde inte bara betala biljetterna, utan jag var först tvungen att fylla i ett formulär med mitt namn och telefonnummer och adress och andra obligatoriska uppgifter. Jag satt och väntade på att de också skulle vilja ha mitt midjemått, samtliga bankkonton, mina barns personnummer och en komplett statistik över den senaste månadens toalettbesök. Det slapp jag dock.

Så jag registrerade mig. Det tog en stund, för först godkände inte den här biljettförsäljningssajten det lösenord jag hade valt, och sen godkände den inte den mejladress jag har, och sen hade sidan själv tagit bort att jag bockat för i rutan att jag godkänner sidans regler, men på fjärde försöket hade jag då registrerat mig så att jag kunde få betala de här biljetterna.

Och hela tiden tänkte jag: vill de inte att jag ska handla? Är jag inte fin nog för dem? Varför krävs det en högskoleexamen för att kunna köpa två pappersbitar för att kunna ta sig till nåt skrytbygge och se några figurer stå och apa sig på scen? Varför kändes det som att några människor försökte göra det så svårt som möjligt för mig att köpa de här biljetterna? Varför är de så ovilliga att ta emot mina pengar?

Frågor, frågor, frågor – som jag då tyvärr inte kunde ställa eftersom hemsidan inte lät mig ha nån form av kontakt med en levande människa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".