Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så väljer du rätt på julbordet

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 11.03
"Vi ska ta vara på alla dofter"
(8:43 min)
Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio
Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio

Nu är det bara några dagar kvar till julafton och många har redan börjat äta mycket mer än vanligt. Det är julbord, julfika och glöggmys som vi stoppar i oss. Men hur ska vi egentligen tänka när det gäller alla godsaker på julbordet?

– Jag tänker att man kanske ska välja ut något som man aldrig brukar äta och inte ge sig på det gamla vanliga som köttbullar, potatis och vitt bröd. Istället kan man börja med det som jag tycker är suveränt på bordet – sillen. Där är ofta lite lök också som innehåller mycket antioxidanter som är bra för att motverka förkylningar. Fisken innehåller också det nyttiga fettet omega-3, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.

Mat som man däremot ska vara försiktig med är kött och framförallt charkuterier som inte har varit upphettade.

– Och så lättuggade rätter som Janssons frestelse som bör räknas mer som en godsak. Där är det lätt att få i sig för mycket, helst ska man äta sådant som tar lite längre tid att få i sig, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Det är många som får så kallad matkoma efter att ha ätit för mycket, vad är det egentligen?

– Vid matkoma dras allt blodet ner till mag-tarmkanalen och i synnerhet när man har ätit mycket fett, som är det mest arbetskrävande för tarmen, så går det åt väldigt mycket blod för att ta hand om det. Då försvinner blodet lite grann från hjärnan och man blir trött och svimfärdig.  Det är inte farligt utan man vaknar upp ganska snabbt men det är en liten signal om att det kanske var lite för mycket. Det handlar också om vilken hastighet man äter, att man fått i sig för mycket fett på för kort tid.

Det kan bli många julbord med start redan från slutet av november fram till jul. Därtill kommer själva julmiddagen med rester dagen efter och så kanske många blir bortbjudna på fika med lussebullar och glögg. Och där tycker Charlotte Erlanson-Albertsson det är bra att ha en strategi.

– Ja, jag tycker att det är en idé att välja att äta olika saker på de olika julborden, att man satsar på sillen en dag och något annat en annan dag. Sen är det viktigt hur man lägger upp maten på sin tallrik. Jag tycker att man ska tänka som fransmännen gör – de har lite mellanrum mellan de olika rätterna istället för att lägga upp ett lass där man inte kan se riktigt vad man har på tallriken. Sen äter man med ögonen också så jag brukar säga att ha någon färg med, ju fler färger på tallriken desto bättre.

 Och så var det det här med den traditionella nubben. Hur nyttig är egentligen den? 

– Alkohol är en klassiker till julbordet och det sägs ju att det är bra för matsmältningen. Snaps i små doser hjälper till att lösa upp till exempel fetter och det är ju bra. Nackdelen är fettförbränningen stoppas eftersom kroppen väljer att förbränna alkoholen istället.

Vad ser du själv framemot på julbordet?

 – Sillen och grönsakerna men också nötterna, apelsinerna och chokladen och så dofterna. Doften av saffran, kardemumma, pepparkaka och julkaffe. Vi mår väldigt bra av det, så vi ska ta vara på dofterna.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".