Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresund

Dryga avgifter oroar Skånetrafiken

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 12.35
Tågchef: "Jag är bekymrad"
(1:53 min)
Öresundståg på Malmö C nere i Malmö. Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT

En sanktionsavgift på 50 000 kronor blir följden för de transportörer som från den 4 januari inte följer sina skyldigheter enligt det nya ID-kravet. Beskedet oroar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson.

– Jag är bekymrad därför att det här påverkar resandet över Öresund på ett påtagligt sätt. Det kommer att påverka våra kunder och det är vi ledsna för. Vi är väldigt angelägna om att hitta lösningar som är så smidiga som möjligt givet de nya förutsättningarna, säger Magnus Andersson. 

Arbete med att hitta lösningar pågår och först nästa vecka kan Skånetrafiken ge besked om hur kontrollerna ska gå till. Skånetrafiken samarbetar om Öresundstågen med danska DSB, som tidigare sagt att kontrollerna kommer att ske på Kastrup.

Att sanktionsavgiften blir just 50 000 kronor har tågbolagen känt till tidigare. Själva summan gör egentligen ingen skillnad eftersom det är ett lagkrav som man ändå måste följa, enligt Magnus Andersson.

Om man inte klarar uppgiften är det troligt att både Skånetrafiken och DSB får stå för kostnaden. Men vad som skulle hända om det blir stora summor vill tågchefen inte uttala sig om.

– Vi kommer att följa det här väldigt noga, utvärdera, finjustera och så. Är det så att det här visar sig vara förknippat med oerhörda besvär som vi inte kände till så får vi ta en dialog med de ansvariga på Näringsdepartementet.

Vad som räknas som en giltig ID-handling är inte specificerat i förordningen. Trafikbolagen kommer nu att anlita utomstående för att utföra ID-kontrollerna eftersom ordinarie personal inte har den kunskapen.

– Det som är närmast till hands är att hyra in väktarbolag eller motsvarande som har den typen av kompetens.

Vem ska stå för den kostnaden?

– Det får vi transportörer stå för.

Vad tänker du om det?

– Detta är en lag och vi följer den, säger Magnus Andersson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".