Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresund.

Oklarheter om transportörernas ansvar

Publicerat onsdag 23 december 2015 kl 16.58
"Risken stor att det blir en sanktionsavgift för transportören"
(1:55 min)
Enligt Migrationsverkets statistik visar bara 20 procent av asylsökande upp id vid ansökningstillfället. Foto: Johan Nilsson/TT. Montage: Sveriges Radio.
Enligt Migrationsverkets statistik visar bara 20 procent av asylsökande upp id vid ansökningstillfället. Foto: Johan Nilsson/TT. Montage: Sveriges Radio.

Från 4 januari riskerar transportbolag böter om de tar med sig passagerare utan giltigt id in i Sverige. Men det finns många frågetecken kring hur transportöransvaret ska se ut. Det kan bli problem för transportbolagen att bevisa att de skött id-kontrollerna på rätt sätt.

– Kommer man till Sverige och transportören inte kan visa att man är kontrollerad så är ju risken stor att det blir en sanktionsavgift för transportören, men tills vi får direktiv så har vi inte riktigt klart för oss hur det kommer att se ut, säger Ewa-Gun Westford, som är polisens presstalesperson.

Många asylsökande saknar id. Men det finns också de som har id-handlingar men av olika skäl väljer att inte visa dem alls eller först sent i asylprocessen.

Enligt Migrationsverkets statistik visar bara 20 procent av asylsökande upp id vid ansökningstillfället. Under asylprocessen ökar den siffran till drygt 40 procent.

Om någon då passerar den kommande id-kontrollen på Kastrup med ett giltigt id, men sedan väljer att inte visa det när de kommer till Sverige, så är frågan hur transportbolaget ska kunna bevisa att man inte brustit i sin kontroll - för att undvika dryga böter.

Polisen i region Syd, som sköter gränskontrollerna vid Hyllie i Malmö, saknar fortfarande besked om hur de ska agera. På danska tågbolaget DSB, som på Kastrup kommer ansvara för att ingen utan id kommer med Öresundstågen mot Sverige, vill man i dag inte svara hur man kommer lösa bevisfrågan.

– Nej, inte nu. Vi kommenterar det när vi kommer närmare och kommer meddela det i mellandagarna, uppger DSB:s pressjour.

Flygbranschen har levt under transportöransvar i många år och kan bötfällas om de transporterar resenärer utan giltiga id in i Schengenområdet. Men trots det har man i branschen inget system för att säkra bevis för att man sköter sina kontroller i händelse av en tvist, berättar Malin Selander är presschef på SAS.

– Ja, det stämmer. Vi tar inga egna fotokopior på passen och det är ingenting andra flygbolag heller gör regelmässigt. Så då får man i första steget ha en dialog med Migrationsverket för att se vad som blivit fel. Och skulle vi mena att vi har gjort rätt så kan vi också driva frågan vidare till domstol, säger Malin Selander, presschef på SAS.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".