Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyanländas kunskaper ska kartläggas

Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 04.08
Malmöforskare: "Utmaning att det ska tilltala alla"
(5:51 min)
Anna Wirstedt, lärare, Malmö högskola, som arbetat med att ta fram kartläggningsmaterial för NO och teknik. Foto: Åsa Kjellman Erici/Sveriges Radio
1 av 2
Anna Wirstedt, lärare, Malmö högskola Foto: Åsa Kjellman Erici/Sveriges Radio
Alba Alieo, elev, Anette Engström, lärare, Mustafa Yaghobi, elev och Farhad Yaghoubi, elev på mottagningsskolan i Eslöv. Foto: Åsa Kjellman Erici/Sveriges Radio
2 av 2
Alba Alieo, läraren Anette Engström, Mustafa Yaghobi och Farhad Yaghoubi Foto: Åsa Kjellman Erici/Sveriges Radio

Från årsskiftet blir det lag på att kartlägga vilka kunskaper nyanlända elever har med sig. Kunskaperna ska testas med ett material som Skolverket ger ut till alla skolor. Delar av materialet har tagits fram av forskare på Malmö högskola.

I de två första obligatoriska stegen ställs frågor kring skolbakgrund och språk men också elevernas kunskaper i att läsa, skriva och räkna. Därefter kommer även en del som handlar om specifika ämneskunskaper men den blir inte obligatorisk.

På Malmö högskola har forskare under flera års tid arbetat med att ta fram ett kartläggningsmaterial för NO- och SO-ämnen samt teknik.

Det har varit en utmaning att oavsett om du gått i skolan i tio år eller du aldrig satt din fot i skolan så ska du kunna vara delaktig i det här materialet.

Likvärdig bedömning

Anette Engström arbetar på mottagningsskolan i Eslöv och tycker det är jättebra och tror att det bidrar till en likvärdig bedömning. Men hon ser en utmaning i att det kommer många nya elever när kartläggningsmaterialet ska börja användas.

– Det är ett nytt material som vi ska sätta oss in i och vi ska ha tolk till alla de här eleverna. Tidigare har vi använt oss av modersmålslärare och så har vi successivt kartlagt eleverna efter ju mer svenska de kan.

Testat materialet flera gånger

På Malmö högskola har de testat varje fråga i kartläggningsmaterialet många gånger för att det ska bli så bra som möjligt. Några av eleverna hade aldrig fått frågan om vad de kan förut.

– Dels blev jag förvånad över deras uttryck för att ingen har frågat mig innan och det är beklämmande för de har ju så otroligt mycket kunskaper med sig. Och dels över hur glada de är för att få visa vad de kan. Och hur motiverade de är att komma igång med skolan, säger Anna Wirstedt.

 Det blir även reglerat hur mycket tid med en tolk som varje barn ska få.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".