Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresund

Id-krav infört på Kastrup

Publicerat måndag 4 januari 2016 kl 04.57
Christina åkte med det första tåget
(1:23 min)
Foto: Jens Dresling/TT
Foto: Jens Dresling/TT

I natt infördes de krav på id-handlingar för resor från Danmark och Sverige som riksdagen beslutat om. Kraven innebär att ingen kan resa in till Sverige från Danmark med tåg, buss eller färja utan att kunna visa upp en giltig identitetshandling.

Efter midnatt var alla passagerare tvungna att visa upp ett giltigt id för vakter från Securitas. Christina Rasmussen, journalist på Danmarks Radio, åkte med de första tåget som avgick från Kastrup strax efter midnatt och hon säger att de första kontrollerna gick lugnt till.

Det var inte någon som fick stanna i Danmark för att de saknade id och det fanns heller inga flyktingar på det första tåget som skulle söka asyl i Sverige

Christina Rasmussen påpekar samtidigt att det inte är förrän i rusningstrafik som effekterna av de nya id-kraven blir tydliga. Så även om flera av reaktionerna från de resenärer hon mötte på Kastrup var positiva så tror hon att svenska pendlare kommer överväga att ta bilen över bron istället.

– Det danska tågbolaget, DSB, har varnat om att det kan bli fördröjningar i trafiken i samband med att resenärerna tvingas byta tåg i Kastrup. Så det finns säkert flera som ska pendla tillbaka till Sverige under dagen som undrar hur det kommer att gå, säger Christina Rasmussen, journalist på Danmarks Radio.

Buss- och tågföretagen är irriterade, utöver själva utförandet måste transportören även dokumentera kontrollerna, men exakt hur det ska gå till är fortfarande oklart.

– Vi är väldigt, väldigt frustrerade och kritiska till det här. Vi vet fortfarande inte hur den här dokumentationen ska gå till, säger Christel Grip, presschef på Swebus, som kör tre-fyra turer från Köpenhamn till Sverige varje dag.

Enligt den nationella gränspolissektionen kan dokumentationen utgöras av kopior på id-handlingarna, en passagerarlista med namn där det tydligt framgår vilken typ av id-handling varje person visat eller en övervakningsfilm.

Om transportören inte kan visa sådan dokumentation anmäls händelsen till Transportstyrelsen, varpå transportören kan tvingas betala en sanktionsavgift.

– Det är orimligt att tågoperatörerna själva ska behöva tolka föreskriften, hur åtgärderna ska utföras rent praktiskt, sade Björn Westerberg, vd för branschorganisationen Tågoperatörerna, till TT när förordningen blev känd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".