Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hon kan vinna kungligt solistpris

Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 10.38
"Skulle betyda jättemycket att vinna"
(6:58 min)
Elna Carr är violinist och finalist i Kungliga Akademiens Solistpris. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio
Elna Carr är violinist och finalist i Kungliga Akademiens Solistpris. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio

Hon är anställd som tredje konsertmästare i Radiosymfonikerna i Köpenhamn. Förra året gick hon vidare i Kungliga Akademins tävling och av 250 sökande återstår nu bara tre. Violinisten Elna Carr är vårt skånska hopp att vinna Solistpriset.

Nästa lördag är det dags. Då ställer sig Elna Carr från Hjärnarp utanför Ängelholm på scenen i Berwaldhallen i Stockholm för att spela sig till skånsk vinst.

De två andra finalisterna är pianisten Christopher Hästbacka från Stockholm och Sebastian Stevensson från Sigtuna som spelar fagott. Förutom en prissumma på 100 000 kronor ingår även en turné samt under kommande säsong framträda som solist med Sveriges radios Symfoniorkester eller Göteborgs Symfoniker. Dessutom blir vinnaren Sveriges Radios P2-artist under ett år.

– Det är en stor vinst redan att få göra det här, att få spela Sibelius fiolkonsert med en riktig orkester och bara det är ju skitkul, men vinner jag så får jag spela så himla många konserter och så får man vinstpengar förstås och äran att få vara P2-artist, det är riktigt stort, säger Elna Carr som dock är försiktig när det gäller motståndet.

– Båda två är riktigt duktiga så jag känner inte att jag har överläge direkt.

Hon var bara ett och ett halvt år gammal när hon höll en fiol i sin hand första gången. Båda hennes föräldrar är folkmusiker och var de som introducerade henne för musiken och instrumentet.

– Fördelen med att spela mycket folkmusik är att man får svänget och musikglädjen och att alla får vara med och spela. Det är ingen press och perfektion. Sen spelade jag ju klassisk musik tidigt också och då fick jag skärpa mig.

27 år gammal fick hon så en fast tjänst i Danmarks Radios Symfoniorkester. Men jobbet kom lite som en överraskning. 

– Jag satsade inte på att få jobbet utan på att spela skjortan av dem och det gick tydligen ganska bra. Vi var två som gick vidare men eftersom de inte kunde välja så då fick vi förlängd provspelning och fick spela under sex veckor var med orkestern och det var först efter det som de kunde bestämma sig.

Vad är skillnaden mellan folkmusik och att jobba i en symfoniorkester med klassisk musik?

– Att spela i en symfoniorkester är ju på en väldigt hög nivå och är väldigt seriöst. Men vi har ju roligt framförallt med dem man sitter närmast. Men på konserter och vid direktsändningar så är allt på väldigt stort allvar. Det är väl det som är den största skillnaden mellan klassiskt och folkmusik att det aldrig blir så allvarligt när jag spelar folkmusik, då tramsar jag mest.

Läs mer om Solistpriset här.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".