Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förhandling i morgon om fortsatta ID-kontroller

Publicerat onsdag 13 januari 2016 kl 15.38
Trafikdirektör: "Resenärerna ska inte behöva ta kostnaden"
(0:18 min)
Linus Eriksson. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio
Linus Eriksson. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio

I morgon möts Skånetrafiken och det danska Trafikministeriet för att komma överens om fortsatta ID-kontroller efter den första månaden. Frågan om hur kostnaderna ska fördelas kommer att stå i fokus.

Skånetrafiken och det danska Trafikministeriet har ett avtal som rör den gemensamma Öresundstrafiken. När kravet på ID-kontroller kom, tecknades ett tilläggsavtal som reglerar hur kontrollerna ska gå till och vem som ska stå för kostnaderna. Avtalet gäller bara den första månaden, och därför sker det en ny förhandling mellan parterna i morgon.

Hittills har Skånetrafiken och Trafikministeriet delat på de faktiska kostnaderna för kontrollerna som beräknas hamna på runt nio miljoner danska kronor i månaden.

Trafikbolaget DSB, som ansvarar för ID-kontrollerna, har tidigare sagt att biljettpriserna över Öresund kan behöva höjas, men det verkar som att DSB backat från det. Skånetrafiken kommer på mötet i morgon att fortsätta driva linjen att kontrollerna inte ska gå ut över resenärerna.

– Vi har varit jättetydliga med att våra resenärer inte ska behöva ta en kostnad, utan det borde den svenska staten ta, eftersom det är ett krav som påförts oss. Det ska vi följa upp på mötet, och givetvis också hur kontrollerna går och om vi kan göra det ännu bättre, säger Skånetrafikens trafikdirektör, Linus Eriksson.

Enligt Linus Eriksson har själva kontrollerna fungerat bättre än vad man befarade. Vissa tider har till och med bemanningen vid kontrollerna varit för hög, och det är något som DSB hela tiden ser över.

Skånetrafiken skulle däremot vilja slå ihop ID-kontrollerna på Kastrup med gränskontrollerna i Hyllie. Det kravet framförde man tillsammans med regionens politiker tidigare i veckan till infrastrukturminister Anna Johansson, som inte gav några löften.

De problem som varit under den första tiden med ID-kontroller hänger ihop med att tågtrafiken glesats ut. I rusningstid har det ibland blivit väldigt trångt på tågen, enligt Linus Eriksson. Målet är att ha så långa tåg som möjligt i rusningstid.

– Det handlar om hur omloppen är planerade. Kör du över ett långt tåg, så går det in i Sverige och ska kanske upp till Kalmar eller Hässleholm och vända, och då tar det någon timme innan det är tillbaka. Det är en planeringsfråga att man i rusningstid säkerställer att vi har så långa tåg som möjligt, säger Linus Eriksson.

För att minska trängseln råder Linus Eriksson också resenärer som har möjlighet att åka hem från Danmark klockan fyra eller sex i stället för fem på eftermiddagen.

– De som kan skjuta lite i sin pendlarrytm får det bättre och det blir bättre för alla i systemet, säger han.

 



 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".