Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Pendlare ska informeras bättre

Publicerat onsdag 13 januari 2016 kl 16.29
"Bättre trafikinformation kan man inte få"
(3:33 min)
Michelle al Saidi och Isabell Fritz pendlar till Kristianstad. Foto: Dimitri Lennartsson/Sveriges Radio
Michelle al Saidi och Isabell Fritz pendlar till Kristianstad. Foto: Dimitri Lennartsson/Sveriges Radio

Nästan var tredje pendlare är missnöjd med den information man får när det till exempel är extremt väder eller tekniska fel i kollektivtrafiken. Trafikverket och Skånetrafiken vill ändra på detta genom att starta en ny trafikinformationscentral på Malmö centralstation. 



 

Tågförseningar har ställt till det för Ingrid Persson när hon skulle åka och passa sina barnbarn. Kanske kommer hon få möjlighet att planera sin resa bättre nu, i med att Skånetrafiken och Trafikverket öppnar en trafikinformationscentral i en liten bod på Malmö centralstation.

– Hittills tycker jag att det tyvärr har varit dålig information när det är förseningar, men deras hemsida är väl okej. De har talat om när det är förseningar, de kan ju oftast inte råda över det själv, men det är tyvärr dålig information när man sitter på tåget, om det blir någon förändring, säger Ingrid Persson som ska med tåget till Rydebäck.

De allra flesta resenärer är nöjda med trafikinformationen vid normala förhållanden, men när det är extremt väder, signalfel eller andra tekniska problem så är nästan var tredje missnöjd, enligt Kenneth Fridolin, chef för trafikledningsområde Syd på Trafikverket.

– Jag tror att den vanligaste frågan är om man har ett försenat tåg - när kan jag åka. Här får ju resenären en möjlighet att prata egentligen direkt in i hjärtat av vår trafikinformation. Om inte de i den här centralen kan svara på frågorna från resenärerna så är det ingen annan i Skånetrafiken eller Trafikverket som kan det heller.

Sammanlagt 14 trafikinformatörer från Trafikverket och Skånetrafiken  delar på skiften i informationsboden som är öppen från halv sju på morgonen till åtta på kvällen på vardagar, några timmar kortare på helgerna. Det är ett pilotprojekt som kommer drivas i tre år, men det kan mycket väl bli mer än detta i framtiden, enligt Kenneth Fridolin.

– Det är den första och enda vi har just nu. Här är fokus på att hantera trafikinformationen främst vid störningar, både på järnvägen och i busstrafiken.

Men kan alla som behöver hjälp få den, undrar Michelle al Saidi som brukar pendla till Kristianstad där hon pluggar.

– Om de har anställda som talar fler språk så är det ett plus för dem som inte kan svenska riktigt än som har kommit hit.

De som kommer jobba i informationscentralen pratar engelska, danska, portugisiska, spanska, en del italienska, och ryska. De resenärer som pratar arabiska, persiska eller pashtu kan få hjälp inne hos Skånetrafikens ordinarie kundcenter på centralstationen. Som det ser ut nu så kommer det centret fortsätta som vanligt, enligt Trafikverket.


  


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".