Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Nu ska de gamla automaterna bort

Publicerat tisdag 19 januari 2016 kl 15.09
"Kan man snabba upp processen är det bra"
(2:16 min)
Ola Larsson, resenär från Höör. Foto: Daniel Persson/Sveriges Radio
Ola Larsson, resenär från Höör. Foto: Daniel Persson/Sveriges Radio

Nu förbereder Skånetrafiken en utfasning av sina biljettmaskiner. Om två år ska nya, självservicepunkter, som regiontrafiken själv kallar dem, vara på plats vid våra hållplatser.

Britt Jonasson, inköpare på Skånetrafiken säger till SR Malmö att man under våren planerar att träffa resenärer och olika intressegrupper för att få deras syn på saken, vad de tycker är viktigt och önskar av ett nytt biljettsystem.

– Vi vill byta ut maskinerna för vi vet att det finns mycket synpunkter från människor som använder maskinerna, de är inte alltid lätta och up-to-date.

Genom att ta hänsyn till så många aspekter som möjligt hoppas man få ett biljettsystem som är enkelt och användarvänligt.

Och frågar man resenärerna lär åsikter inte saknas. Vi träffade Ola Larsson på Malmöcentral, en Höörbo som reser med Skånetrafiken åtminstone en gång i veckan.

– Maskinerna är väl anständigt bra, om jag ska åka till Höör, då får man trycka ett antal gånger för att komma fram, men det är en bagatell i sammanhanget, säger han.

Vad skulle du önska av ett nytt system?

– Egentligen handlar det väl om att få ner antalet klickar. Kan man snabba upp processen är det bra. Jag vet inte hur många gånger jag måste trycka på någonting för att komma hela vägen.

Britt Jonasson vid Skånetrafiken har högt ställda förväntningar att det nya biljettsystemet ska bli bättre än det gamla.

– Grundtanken är att vi ska möta kunden och kundens specifika behov på ett bättre sätt. Den nya tekniken gör att vi kan, om kunden så önskar, plocka fram deras personliga historik så att till exempel kundens resor som den genomfört finns tillgängliga och så att maskinen kan föreslå det som är mest relevant.

Vad är förhoppningen i slutändan?

– Förhoppningen är att vi ska möta behov från resenärer och kunna förse dem med en service A till Ö som gör att de flesta väljer att resa kollektivt.

Det nya biljettsystemet planeras att införas 2018.

Har du åsikter om vad Skånetrafiken bör tänka på när de inför sitt nya biljettsystem? Kommentera på SR Malmös Facebook-sida.


 

 

 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".