Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Sexundervisning för lärare granskas

Publicerat måndag 18 april 2016 kl 16.15
”Viktigt att prata om hur man bemöter tjejer och killar”
(3:23 min)
Malmö högskola
1 av 2
Malmö högskola Foto: Johan Nilsson/TT
Bodil Liljefors Persson, professor i religionshistoria och Irene Andersson , docent i historia på Malmö högskola
2 av 2
Bodil Liljefors Persson, professor i religionshistoria och Irene Andersson , docent i historia på Malmö högskola. Foto: Martina Grieffe/Sveriges Radio

Två forskare på Malmö högskola ska tillsammans med RFSU, på uppdrag av Folkhälsomyndigheten, undersöka hur sex- och samlevnadsundervisningen ser ut på Sveriges lärarutbildningar.

Det är Irene Andersson, docent i historia och Bodil Liljefors Persson, professor i religionshistoria som nu ska granska kursplanen på lärarutbildningarna i Sverige och leta efter specifika sökord.

– Sex- och samlevnad, hivprevention, sexualitet, sexuell hälsa, reproduktion och så söker vi på normkritik och HBTQ eftersom det har lyfts väldigt mycket de senaste åren. Och då hamnar vi oftast på studenthälsan. Inte så ofta i kursplanen, vilket betyder att antingen så finns inte de orden i kursplanen eller så är de inte taggade så att vi hittar dem den vägen, säger Irene Andersson.

Får för lite utrymme

När en likadan undersökning gjordes 2004 så visade den att bara sex procent av de blivande lärarna fick utbildning i hur man undervisade i ämnet. När Göteborgs universitet fyra år senare gjorde en uppföljning, visade resultatet att ämnet fortfarande får för lite utrymme på lärarutbildningarna.

– Vi befarar för det första att det ser väldigt olika ut och vi befarar också att det inte finns väldigt mycket framskrivet i kursplanen, säger Bodil Liljefors Persson.

Idag är det enligt högskoleförordningen obligatoriskt endast för grundskolelärare årskurs 4-6 att kunna kommunicera och samtala om sex och samlevnad.

På Malmö högskola ligger sex- och samlevnadsundervisningen i ämnet svenska. Men Irene Andersson och Bodil Liljefors Persson tycker att det behövs mer överskridande i undervisningen.

– Jag skulle vilja att det fanns på alla utbildningar, både i förskollärarutbildningen och upp till gymnasiet och att det skulle ligga i en utbildningsvetenskaplig kärna, säger Irene Andersson.

Lärarstudenter efterlyser mer sex- och samlevnad

Katarina Johnson läser första året på grundlärarutbildningen, årskurs f-3 på Malmö högskola. Hon är osäker på vilken kunskap om undervisning i sex- och samlevnad som hon kommer få med sig ut i arbetslivet. Men håller med om att det hade behövts mer undervisning i ämnet, även för förskolelärare.

– Det hade varit viktigt att prata om just hur man bemöter tjejer och killar, om det uppstår någonting i omklädningsrummet eller i klassen när man diskuterar könsroller. Hur man bemöter det och pratar om det, säger Katarina Johnson.



 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".