Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Rawfood - ett sätt att återta kontrollen

Publicerat tisdag 19 juli 2016 kl 14.54
"Det är viktigt med dressing och röror till rawfood"
(4:10 min)
 Zandra-Berta Uhr
1 av 2
Zandra-Berta Uhr Foto: Daniel Persson / Sveriges Radio
En enkel sallad med god dressing. Foto: Daniel Persson / Sveriges Radio
2 av 2
En enkel sallad med god dressing. Foto: Daniel Persson / Sveriges Radio

Zandra-Berta Uhr lär ut konsten att göra rawfood hemma. Intresset att spetsa sin matlagning åt det nyttigare hållet har ökat de senaste åren.

Det slog igenom för sju-åtta år sedan. Nu börjar rawfood som koncept även bli etablerat i folks hem. Samtidigt vill allt fler lära sig att laga mat på ett mer hållbart och nyttigt sätt.

Zandra-Berta Uhr håller matlagningskurser i rawfood. Hon tror att intresset för att äta veganskt och naturligt kommer av en rad av larmrapporter om processad och behandlad mat.

– Jag tror att när det kom upp på bordet, med allt vad det innebär, så väcktes ett intresse för att äta ren mat.

Rawfood som är engelska för rå mat, är i grunden strikt vegansk. Den tar avstamp i frukter, grönsaker, nötter och rotfrukter, mat som är rik på såväl mineraler som vitaminer. För att få med så mycket näring som möjligt får maten inte värmas upp, åtminstone inte i sådana temperaturer så att enzymer och andra nyttigheter tar skada.

För att hjälpa tarmarna på traven att suga åt sig all näring, används ofta också mixrar i matlagningen. De kraftfulla nivarna slår sönder grönsaker och nötter som annars hade blivit svårsmälta i tarmarna.

Men bara för att rawfood ses som nyttigt och trots att det kan ha tydliga hälsoeffekter, måste man inte vara strikt vegetarian för att testa. Zandra-Berta Uhr äter själv både fisk och kött, om än i lite mindre mängder. Hennes kropp mår bäst av det, säger hon sig ha märkt.

För dem som aldrig testat rawfood, och går över från mindre nyttig kosthållning, märker ofta att de får resultat av sitt livsval, berättar Zandra-Berta Uhr.
– De flesta märker efter ett par dagar bara, att något händer med ansiktsfärgen, att ögonen blir vitare, att man vaknar tidigare på morgonen, att den där huvudvärken man har på eftermiddagen som gör att man behöver en kopp kaffe och något sött - att den försvinnerna. Så vinsterna är rejäla och de brukar komma ganska snabbt, säger Zandra-Berta Uhr.


Zandra-Bertas salladsdressing

Ingredienser:
Ingefära, sesamolja (på rostade sesamfrö), tamari eller soja och en burk crunchy jordnötssmör.

Gör så här:
1. Skär upp ingefäran, motsvarande storleken på en tumme.
2. Tillsätt två matskedar jordnötssmör, en matsked tamari och en matsked sesamolja.
3. Pressa ner en skvätt citron och tillsätt en halv deciliter vatten.
4. Mixa alla ingredienserna tills de blandats samman till en jämn vätska.
5. Smaka av och häll över din sallad, som kan bestå av färska primörer som späda morötter, gurka och bladsallad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".