Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Bra drag i Kinky boots

Publicerat måndag 5 september 2016 kl 08.13
"Glittrande smällkaramell med det ena slagkraftiga shownumret efter det andra"
(2:28 min)
kinky
I centrum Oscar Pierrou Lindén som Lola Foto: Malin Arnesson

Vad göra när bruna lågskor är ute och familjens skofabrik håller på att konka? Tillverka högklackat för män såklart. Cyndy Lauper-musikalen Kinky Boots har haft Sverigepremiär på Malmö opera.

I London och New York har den spelat en tid med stor framgång. Musikalen om den engelska skofabriken som hittar en ny succe-nisch genom att slå sig ihop med en dragshow-artist och börja tillverka högklackade skor för män som klär sig i kvinnokläder.

Cyndi Lauper vet hur man snickrar medryckande popdängor, och den här föreställningen är full av dem. Och med Harvey Fiersteins förvisso tunna, men varmhjärtade story blir det till en flärdfullt glittrande smällkaramell med det ena slagkraftiga shownumret efter det andra.

Oscar Pierrou Lindén spelar drag-artisten Lola. Det är runt honom allt kretsar. Och med all rätt. Det är en musikal full av klicheer, men han balanserar skickligt, är noga i detaljerna, och låter aldrig sina shownummer glida över till det överdrivet karikerade.

Mot sig har han musikaldebutanten Andreas Weise som den småtråkiga ynglingen som ärvt skofabriken på dekis. Två motpoler som förenas inte bara i ambitionen att rädda fabriken, utan också i en gemensam saknad av sina respektive fädrars bekräftelse. Rörande illustrerat i duetten "Inte pappas son". Som så många andra musikaler bygger även den här på krocken mellan tunga arbetarmiljöer med invanda rutiner och någon som vågar bryta mot konventionerna.

Det handlar om att övervinna fördomar. I det här fallet representerat av den testosteronstinna machotypen Don, trovärdigt spelad av Stefan Sauk. Och visst har vi sett några shower i samma anda, "La Cage aux Folles", som för övrigt Kinky Boots manusförfattare Harvey Fierstein även skrev musikalmanus till, "Priscilla, queen of the desert" eller varför inte den här teaterns förra musikal "Billy Elliot". Men de hade alla en starkare grundstory med hårdare motkrafter. Kinky boots regissör Ronny Danielsson hade gärna fått skruva upp motsättningarna ytterligare ett snäpp, för att få mer spets i det HÄR dramat.

Men det struntar man gärna i när man låter sig bländas av Lola och Co:s flotta nummer och dess glittrande final med hela ensemblen i knallröda lackstövlar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".