Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få samtal till stödtelefon mot extremism

Publicerat tisdag 6 september 2016 kl 04.41
"Vi har missat i kommunikationen"
(2:05 min)
Stödtelefon mot extremism. Daniel Norlander
Foto: Anders Wiklund/TT, Fredrik Sandberg/TT

Den stödtelefon som Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism inrättade ifjol har inte lyckats nå målgruppen och på nästan ett år har bara drygt 260 samtal besvarats. Det framgår av siffror från Röda Korset, som driver stödlinjen.

– Jag tycker det är för lite. Med tanke på hur problematiken ser ut i Sverige så borde det varit fler och jag trodde när vi startade telefonen att det skulle var fler säger Daniel Norlander, hos Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

Varför är det inte fler som ringt?

– Vi har missat i kommunikationen. Framförallt behöver vi komma ut bättre i den gruppen som har behov av det här stödet säger Daniel Norlander, hos Nationella samordnare mot våldsbejakande extremism.

Stödtelefonen startades den sista november förra året och drivs av Röda Korset på uppdrag av den nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

Tanken var att oroliga anhöriga skulle få hjälp och stöd. Men fram till sista augusti i år har inte mer än drygt 260 samtal tagits emot och bara en fjärdedel av dom kom från målgruppen - oroliga anhöriga. En fjärdedel kom från kategorin vård, skola och omsorg och resterande samtal kommer från andra intresserade berörda personer som inte kan kategoriseras

– Det förvånar mig att det är en så stor andel rektorer och lärare som ringer till stödtelefonen. Det borde finnas andra kanaler i deras organisation som fångar upp den här typen av frågor säger Daniel Norlander.

Stödtelefonen har haft tekniska problem och fått kritik för att den är svår att nå. Och Röda Korset bekräftar att det är ett hundratal samtal under det gångna året som inte har besvarats.

– Vårt jobb är att ingen ska lämnas ensamma under en katastrof och är det ett enda samtal, en enda anhörig som hade behövt hjälp av oss så är det beklagligt om de inte fått den, säger Morgan Olofsson, kommunikationschef på Svenska Röda Korset.

Under hösten kommer regeringen tillsätta en utredning av verksamheten. Och nationella samordnaren ska tillsammans med Röda Korset ta fram en plan för att nå rätt personer.

– Där har vi ett delat ansvar att nå ut med kommunikationen kring den här stödtelefonen på ett korrekt sätt säger Daniel Norlander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".