Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Varm lärare bidrar till att stoppa mobbning

Publicerat torsdag 27 oktober 2016 kl 09.52
"Ha en nära och varm relation till eleverna"
(1:02 min)
Tomas Jungert, psykolog i Lund som forskat om lärarens betydelse för att motverka mobbning. Foto: Hans Zillén/Sveriges Radio.
Tomas Jungert. Foto: Hans Zillén/Sveriges Radio.

Läraren har stor betydelse för om mobbning kan motverkas i skolan. Om läraren har en varm och förstående relation till eleverna är det mer sannolikt att barnen själva ingriper för att stoppa mobbare, visar forskning.

För att det är så att bakom elever som är passiva åskådare eller medhjälpare till mobbning finns ofta en konfliktfylld lärar-elev-situation. Det visar en ny studie som Lundapsykologen Tomas Jungert nyligen har publicerat.

– Om man vill få skolelever att gå in och ingripa ska man inte säga att de kommer att bli populära, få beröm eller undvika bestraffningar, säger han.

Istället ska man lita till den inre drivkraften att hjälpa - och den kommer lättast fram i ett klassrum där det finns en varm och nära relation mellan läraren och eleverna.

– Visa att man inte vill styra och kontrollera barnen. Inte vara sträng, för det verkar inte vara kopplat till något positivt på skolgården, framhåller Tomas Jungert.

Och då kan det vara viktigt att vara förstående också mot elever som är utåtagerande och kan uppfattas som jobbiga, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".