Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lån

Nya åtgärder för att hejda sms-skuldfällan

Publicerat fredag 28 oktober 2016 kl 04.15
Skuldrådgivare: "Det bästa är att sluta betala"
(4:15 min)
Elisabet Carlsson och Tomas Sandin, Skuld- och budgetrådgivare, Malmö stad. Foto: Sagal Hussein Omar/Sveriges Radio
Elisabet Carlsson och Tomas Sandin, skuldrådgivare i Malmö. Foto: Sagal Hussein Omar/Sveriges Radio

Allt fler hamnar hos kronofogden för att de inte klarar av att betala sina snabblån. Nu vill regeringen se kostnads- och räntetak för att hejda utvecklingen.

– Jag hade en man som kom till mig för något år sedan, som hade betalt förlängningsavgift i två år och betalat 1 500 kronor i månaden till smslåneföretag. Trots att han hade betalt i två år hade han inte betalat av en spänn på skulden. Men företaget hade mjölkat honom på en väldig massa pengar medan han fortfarande hade samma skuld kvar, berättar Elisabet Carlsson på skuld- och budgetrådgivningen i i Malmö.

Fördubbling på fem år

Det var runt 2006 som snabblånen kom till Sverige och trots att den effektiva räntan kan hamna på hundratals, ibland tusentals procent har intresset för snabblån varit stort i Sverige det senaste decenniet. Under förra året var det drygt 65 000 svenskar som inte kunde betala tillbaka sina skulder till snabblåneföretagen och hamnade hos kronofogden. Det är mer än en fördubbling jämfört med för fem år sedan då drygt 28 000 hamnade hos kronofogden på grund av sina sms-lån.

Fyra handläggare arbetar på skuld- och budgetrådgivningen i Malmö och varje vecka får de uppemot 80 besökare. Enligt Elisabet Carlsson är det för att människor är rädda för kronofogden, som gör att de fortsätter ta nya lån.

– Många som kommer hit säger: "de här företagen hjälpte mig". Nej, säger jag då, de sysslar inte med välgörenhet utan vill att du ska låna pengar så att de kan tjäna pengar, säger Elisabet Carlsson.

Kraven skärps

Räntetak, kostnadstak och skärpta regler för marknadsföring av snabblån är exempel på åtgärder som en statlig utredningen förslår. Bland annat ska kostnadstaket läggas på 100 procent, vilket innebär att om du lånar 2 000 kronor, blir du inte skyldig mer än 4 000 kronor, inklusive ränta, avgifter och inkasso. Dessutom skärps kraven på prövning innan lånen ges. 

– Det här är oftast personer som kanske i normalt fall inte skulle kunna ta ett banklån. Därför att man inte har säkerhet eller en inkomst egentligen för att kunna betala lånen. Hade man haft en ordentlig kreditbedömning så hade man inte hamnat i den här situationen och då sluppit mycket dem negativa konsekvenserna, säger Kim Grahn, ordförande för spelberoendes riksförbund.

Avbryt betalningen

På skuld- och budgetrådgivningen i Malmö råder man personer som inte har bostadsrätt och stora skulder som de inte kan betala att avbryta betalningen till snabblåneföretagen.

– Många ringer och lägger upp betalplaner där de betalar mindre. Men då blir de aldrig av med skulden. Det bästa är att man slutar betala och sedan i förlängningen får en skuldsanering, säger Tomas Sandin.

Enligt justitie- och migrationsminister Morgan Johansson är frågor som rör konsumenters överskuldsättning en hög prioritet för regeringen och menar att utredningens förslag är viktiga i arbetet med att stärka konsumentskyddet och minska risken för att en människor hamnar i en skuldsituation som hen inte kan ta sig ur. Utredningen föreslår att åtgärderna ska trädda i kraft första juli 2018. På Spelmissbrukarnas riksförbund är man glad att regeringen prioriterar dessa frågor.

– Företagen blommade upp väldigt snabbt och man visste kanske inte hur man skulle göra för att få stopp på dem, eftersom det måste stoppas på ett permanent sätt. Det är bra att det sker på ett genomgripande sätt, istället för en tillfällig lösning, säger Kim Grahn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".