Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Vårdcentralerna svarar snabbare i telefon

Publicerat måndag 14 november 2016 kl 04.29
"Det har blivit klart bättre"
(4:30 min)
En telefonväxel i receptionen på ett kontor Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det har blivit lättare för skånska patienter att komma fram på telefon till vårdcentralerna, efter att Region Skåne införde vite förra året.

67 procent av patienterna som ringt till sina vårdcentraler hittills i år har fått prata med en sjuksköterska inom en kvart, jämfört med drygt hälften 2014.

Men bland skåningarna är upplevelserna blandade.

– Det brukar ta väldigt lång tid, man får aldrig något direkt svar och när man väl får svar är det "drick vatten och stanna hemma". Det är en jättelång process, och man får ringa tre-fyra gånger för att verkligen komma fram, säger Sara.

– Jag tycker att det fungerar väldigt bra. Ofta kommer man kanske inte fram direkt, men man får i alla fall oftast en telefontid samma dag, säger Jenny Furmanski.

Är det något som du har märkt har blivit bättre?

– Ja, på sistone tycker jag ändå att de oftast har ringt samma dag. Det är väldigt sällan som telefonrösten säger att det inte finns tid.

– Det tar lång tid att komma fram, och det är inte alltid man känner att man får gehör. Man blir gärna avfärdad. Nu för tiden kan man lämna sitt telefonnummer, och då blir relativt snabbt uppringd, så det är ju bra, säger Marielle Jakob.

Genom åren har många skånska patienter upplevt att det varit svårt att komma fram på telefon till sin vårdcentral, och i nationella mätningar har Skåne hamnat i botten.

Femklövern, som styrde Region Skåne förra mandatperioden, införde 2014 en bonus till duktiga vårdcentraler. Förra året infördes även ett vite för de vårdcentraler som inte klarar kraven.

– För många människor och kanske för den äldre delen av befolkningen som måhända har störst behov av sjukvård, så är telefonen kanske det enda sättet de kan hantera för att komma fram, säger Anders Wallner, hälso- och sjukvårdsstrateg på avdelningen för hälso- och sjukvårdsstyrning på Region Skåne.

De vårdcentraler som inte klarar att svara eller ringa tillbaka till 90 procent av patienterna inom två timmar får sammanlagt betala ett vite på runt tio miljoner kronor per år. Summan delas i stället ut till de vårdcentraler som klarar att besvara 90 procent av samtalen inom en kvart.

– Det har blivit klart bättre, framför allt att man ringer tillbaka inom två timmar. Tidigare var det inte ens säkert att man fick en återringning samma dag. Framför allt när vi gick från att enbart ha bonus på bra telefontillgänglighet till att även sätta vite på dålig tillgänglighet, så hände det saker i systemet, säger Anders Wallner.

Vårdcentralernas resultat baseras på en mätning som görs av ett privat företag. Varje vardag ringer företaget ett kontrollsamtal till alla skånska vårdcentraler på slumpvisa tider. De cirka tjugo samtalen per månad avgör vilka vårdcentraler som ska få bonus och vilka som ska betala vite. Kontrollen kostar regionen närmare 2,3 miljoner kronor om året. Innan mätningen startade var de privata vårdcentralerna i snitt sämre på att svara i telefon än de offentliga, men det har ändrats, säger Anders Wallner.

– Det har utjämnats, och man kan se att de privata verksamheterna har införskaffat nya telefonisystem, och verkligen också satsat på att öka tillgängligheten för patienterna, när det gäller telefon, säger han.

P4 Malmöhus har tittat på statistiken för årets tio första månader. Åtta vårdcentraler har varje månad klarat att ta emot 90 procent av samtalen inom en kvart, och av dem är sex privata. Tre vårdcentraler - två privata och en offentlig - har i stället varje månad misslyckats med att klara tvåtimmarsgränsen. Anders Wallner säger att han kan se att det finns vårdcentraler som inte alls satsar på att svara snabbt i telefon. Men de har kanske i stället öppna mottagningar eller digitala kontaktvägar.

– I en mätning som nationella patientenkäten till exempel, så kan samma vårdcentral ligga bra till. Patienterna kan uppleva ett bra bemötande och en god tillgänglighet, så det är inte alls säkert att det är relaterat till telefontillgängligheten, säger han.

Vårdcentralerna som är snabbast och långsammast på att svara i telefon

Vårdcentraler som varje månad hittills i år klarat att svara på 90 procent av samtalen inom en kvart:

* Capio Citykliniken Olympia
* Kungsgårdshälsan
* Läkarhuset Roslunda
* Läkarmottagningen i Bjärnum
* Rosengårdskliniken
* Vårdcentralen Bunkeflo
* Vårdcentralen Ramlösa
* Vårdhuset Vårdcentral Malmö City

Vårdcentraler som ingen månad hittills i år klarat att svara på 90 procent av samtalen inom två timmar:

* Novakliniken Missunna
* Novakliniken Ystad (Spanienfarargatan)
* Vårdcentralen Fågelbacken

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".