Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Telefonkrav går ut över besöken

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 04.27
Chef: "Kan minska sjuksköterskornas mottagningstider"
(4:06 min)
Lena Persson, diabetessköterska på vårdcentralen Linero-Östra Torn i Lund. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio.
1 av 2
Lena Persson sitter ofta i telefon. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio.
Vårdcentralen Linero-Östra Torn i Lund. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio.
2 av 2
Vårdcentralen Linero-Östra Torn i Lund. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio.

Många verksamhetschefer på de skånska vårdcentralerna anser att kraven på att svara snabbt i telefon går ut över annan verksamhet. Det visar en enkät som P4 Malmöhus har gjort.

De skånska vårdcentralerna kan få bonus eller vite utifrån hur man klarar målen för telefontillgänglighet. Många upplever att kraven på snabba samtal pressar sjuksköterskorna i telefonen.

- Vissa kan stressa av det, och vi tycker alla att det är jättejobbigt. Tiderna håller inte alls, för vi ska ju verka utifrån patienten.

– Det kan också inverka på vår middag, att vi inte kommer iväg i tid. Och det är också ett stressmoment, för du är ju beroende av att få din rast, säger Lena Persson, diabetessköterska på vårdcentralen Linero-Östra Torn i Lund, som ofta sitter i telefonen.

Vårdcentralen Linero-Östra Torn har tidigare haft problem med att hinna ta emot alla samtal, men i år har vårdcentralen varje månad hittills klarat Region Skånes krav att ta emot 90 procent av samtalen inom två timmar. Vissa månader klarar man till och med den högre nivån med svar inom en kvart.

Verksamhetschefer på runt 90 av de 152 vårdcentralerna i Skåne har svarat på P4 Malmöhus frågor om telefontillgängligheten. De allra flesta tycker att det är bra att det görs mätningar, men många anser att det finns en baksida - att det skapar stor stress bland sjuksköterskorna och att annat trängs undan.

– Det kan det göra stundvis beroende på att det behöver vara ett antal personer i telefonen för att ta emot de inkommande samtalen som är ganska många. Det kan göra att mottagningstiderna för sjuksköterskorna minskar, säger Ann Melin, verksamhetschef på vårdcentralen Linero-Östra Torn.

Många andra verksamhetschefer svarar på liknande sätt. Kraven kan gå ut över besökstiderna till till exempel astma- och diabetesmottagningar och skapa stress. Så här skriver några:

"Telefonen är mycket viktigt men det får inte bli stress och hets över att nå Region Skånes krav."

Vi har haft personal som gråter och sjukskriver sig på grund av pressen i telefonen."

"Med många patienter med annat språk är det helt orimligt att ställa krav på personalen att svara kort och koncist."

Det finns en politisk övertro på att telefontillgängligheten ska lösa det mesta, inklusive akutmottagningarnas överbelastning.

Att kraven går ut över annan verksamhet konstateras till exempel i verksamhetsberättelsen för Skånes universitetssjukvård för januari-augusti. Under perioden minskade antalet besök inom primärvården med fyra procent, och det förklaras med att fokus på telefontillgängligheten påverkar andra verksamheter negativt.

Flera chefer tar också upp att mätningen av hur snabbt vårdcentralerna svarar på telefon inte säger något om kvaliteten på samtalen. Diabetessköterskan Lena Persson håller med.

– Att sitta i telefonen är det svåraste på en vårdcentral, därför att du inte har patienten framför dig, utan du ska via ord triagera hur en patient mår. Det är väldigt psykiskt påfrestande plus att du har en tid att passa också, säger hon.

De flesta chefer betonar i sina enkätsvar att det är viktigt att patienterna lätt kan få kontakt via telefon men att tillgänglighet är så mycket mer. Enligt Ann Melin kan man inte säga att telefonen är viktigast.

– Nej, det är inte det viktigaste utan en del av tillgängligheten. Man kanske inte vill eller kan prata i telefonen, om man har problem med språket eller är äldre. Det är inte så lätt att bedöma ett utslag på telefon, utan det behöver göras på plats. Så nej, det är inte viktigast, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".